Deras golvköp blev en stor missräkning

Förra året köpte Bob Hansson och Veronica Kolmodin nytt golv till sitt hus.
När Bob skulle lägga golvet upptäckte han att runt en femtedel av skivorna var dåliga ­fogarna glipade och ytan av ojämn.
Handlaren erbjöd sig att ersätta de felaktiga golvskivorna med nya, eller med pengar, enligt konsumentköplagen.
Bob och Veronica ville dock inte handla mer med företaget, utan vände sig till allmänna reklamationsnämnden för att få köpet hävt. I mars avslogs deras anmälan.
Sedan dess har ingenting hänt ­ de har inte ens fått sin lagstadgade ersättning.
När GA kontaktar handlaren säger han att han tänker ersätta Bob och Veronica i helgen, då han kommer till Gotland igen.

Gotland2002-07-18 04:00
I fjol sommar bestämde sig Bob Hansson och Veronica Kolmodin för att köpa nytt golv till köket, hallen och vardagsrummet i sitt hus på Östra Skräddargården. Bob har lagt flera golv och genomfört stora renoveringsarbeten både i huset och tidigare, och de planerade att göra arbetet själva även den här gången.
De tittade på golv hos några lokala handlare och visste ungefär vad de skulle ha, när de fick ett reklamblad i brevlådan. Palmgrens golv och kakel AB, hemmahörande i södra Sverige men också kringresande säljare, skulle komma till Visby med ett stort utbud av bland annat golv och kakel.
Priserna var låga, ungefär 40 procent lägre än vad lokala handlare kunde erbjuda, så Bob och Veronica nappade. De besökte handlaren på plats utanför Visby och beställde 42 kvadratmeter laminatgolv till ett pris av 5418 kronor.
Förpackningarna med golvskivor skulle levereras redan nästa dag ­ 26 juli ­ och så skedde.
<span class=MR>Buckligt golv</span>
När Bob några dagar senare öppnade förpackningarna och började lägga golvet, upptäckte han att flera av skivorna inte passade ihop. De var böjda och ojämna i höjd, vilket förde med sig att fogarna glipade och golvet blev buckligt.
Han kontrollerade skivorna i de öppnade förpackningarna och konstaterade att runt en femtedel var felaktiga. De övriga förpackningarna öppnade han inte, eftersom träet kan slå sig när det utsätts för torr luft. Golvet måste läggas direkt, så skivorna pressas ihop på plats, om de slår sig.
Dagen efter ringde han företaget och reklamerade hela golvet. Chefen, Stefan Werley, var inte inne vid tillfället men skulle ringa under eftermiddagen. Så skedde inte, så Veronica ringde tillbaka och blev återigen lovad att chefen skulle ringa. Den här gången gjorde han det, och menade att han redan hade kommit överens med Bob att de skulle få nya skivor i ersättning för de felaktiga, eller ett helt nytt golv några veckor senare.
Bob säger att de inte alls hade talats vid, men att han sagt till en anställd att han ville byta hela golvet, inget annat.
Han bestämde sig också för att kolla upp företaget och upptäckte en rad anmälningar hos kommunala konsumentvägledare.
­ Men visst, säger Bob, jag känner till andra personer som handlat av honom, och då har det fungerat bra. Och visst kan det vara fel på grejer ibland, men då ska man kunna sköta det bättre som företagare ­ så stora felaktigheter som 20 procent ska det inte vara.
När GA talar med Werley säger han att han sade nej till deras krav, men erbjöd ersättning enligt konsumentköplagen.
­Vi var beredda att göra upp affären omgående, ta färjan över för en besiktning eller erbjuda honom att lägga golvet och få nya skivor i stället för de defekta, men det dömde han ut direkt. De ville ha ersättning för hela golvet och för det arbete han lagt ner. Jag förklarade att det inte fungerade så enligt konsumentköplagen, men de skulle prompt gå via konsumentverket. Då såg jag ingen annan lösning än att de fick svart på vitt på vad som gäller.
Några dagar senare gjorde paret en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, där de hävdade att handlaren vilselett dem genom att i sitt reklamblad ange att han har "full garanti". Nämnden kontaktade handlaren, som kom med ett brevsvar. Bob besvarade i sin tur brevet och bifogade en videofilm med golvets brister på.
<span class=MR>Felaktig garanti</span>
Företagets "fulla garanti" har förresten kritiserats tidigare av Konsumentverket, som efter en annan anmälan påpekat att företaget inte får använda sig av uttrycket om man inte erbjuder mer än konsumentköplagens garantier.
ARN ­ som i dagsläget har fyra ärenden registrerade på företaget, men inget pågående ­ avslog parets begäran om att häva köpet. Handlaren ska följa konsumentköplagen, menar de.
Enligt den ska felet i första hand åtgärdas eller varan bytas ut mot en ny. Det ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig". Enligt Stefan Werley kontaktade han paret direkt efter beslutet kommit, för att åter erbjuda dem lagstadgad ersättning.
­Jag frågade om de hade läst beslutet och det hade de. De sade också att han inte skulle nöja sig med det utan driva det via rättegång. Jag sade att om de ångrade sig och ville göra ett återköp så hade de vårt telefonnummer. Hade de gett oss en rimlig chans hade vi löst det här direkt, det gör man vanligtvis.
Enligt Bob och Veronica har de inte haft någon kontakt efter beslutet kom.
De tror inte att de kommer att få tillbaks några pengar för golvet, som nu ligger i travar i garaget.
I dag ligger ett nytt golv på plats i köket, hallen och vardagsrummet, köpt hos en lokal golvhandlare.
­Det kostade lite mer, men det är det värt, säger Veronica. Vi kommer aldrig mer att handla av någon som vi inte känner till, som man inte kan gå till och prata med personligen. Må vara att han har följt lagen, men oss har han inte behandlat bra.
­ Man ska tänka på vad man köper och av vem.
Stefan Werley säger till GA att han tänker erbjuda paret full ersättning för de obrutna kartongerna och halv ersättning för de brutna, när han kommer till Gotland i helgen.
­Det är mer än jag behöver, men jag tjänar ju ingenting på att ha missnöjda kunder, tvärtom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!