Design och listighet präglar den unga företagarmässan
Hudkräm, gutamåls-memory och spel med snören, är några av de produkter som unga företagare presenterar i Borgen, strax innanför österport, där gymnasieelever visar prov inför framtiden.
Företagarna kommer från Donnergymnasiet i Klintehamn och Richard Steffen-, Elfrida André- och Christopher Polhems gymnasium i Visby. Skoltröjor, student-kit, musmattor, personligt designade väskor och muggvärmare, är bara några av de idéer, som årets unga företagare presenterar.
En fräsch doft av citron och erbjudande om handmassage med hudkräm, lockar till en monter där företaget "UF Mjauk u gó", säljer sin hudkräm.
Ungdomarnas uppfinningsrikedom återspeglas i form av energi och serviceanda i Borgens källare. Projektledare för mässan är Sofia Munkhammar, regionchef för Ung företagsamhet Gotland. Ett tecken på att idéerna hos gymnasieungdomarna ökar, är att det i år är 23 olika företag som presenterar sina produkter, vilket är 7 fler än i fjol.
Memory
Företaget "UF Memorera mera", har skapat en given säljare. Ett memory-spel med 20 par kort med motiv, som har anknytning till Gotlands natur och gutamål. De sju ungdomarna som har bildat företaget läser ekonomisk inriktning på Richard Steffen gymnasiet. "UF Memorera mera", är en av finalisterna i den mest prestigefyllda tävlingskategorin, Bästa företag.
Övriga finalister som hoppas på att få utmärkelsen, är en grupp som med sin uppfinning hjälper dig att hålla reda på shoppinglistan i mataffären och de elever som säljer en cd med lugna låtar. Vinnaren meddelas i dag lördag och priset är att i början av maj åka till Älvsjömässan för att presentera sitt företag. En annan kategori handlar om att vara en bra säljare. För att vinna den, ska en i förväg utsedd säljare från företaget träffa en jury, som under ett rollspel ska övertygas om att köpa företagets produkt.
Andra priser man kan vinna är för bästa: mässmonter, webbsida, affärsplan, tjänst, vara och logotyp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!