Destination Gotland anmält till ekobrottsmyndigheten

Rikstrafiken polisanmälde i går Destination Gotland för ekonomisk brottslighet.
Misstanken rör investeringar för 75 miljoner som bolaget enligt anmälan inte ska ha redovisat i tilläggsavtalet.
- En möjlig rubricering kan vara bedrägeri, säger Staffan Widlert, generaldirektör Rikstrafiken.

Gotland2005-07-23 06:00
I ett pressmeddelande angav statliga Rikstrafiken i går att man polisanmäler Destination Gotland AB till Ekobrottsmyndigheten.
Enligt anmälarens egen undersökning och de underhandskontakter som man har haft med Ekobrottsmyndigheten sedan en tid, har det framkommit fakta som gör att man misstänker att bolaget kan ha ägnat sig åt brottsligt handlande. Detta ska ha skett inom ramen för det avtal som reglerar färjetrafiken till och från Gotland.
Genom sin anmälan vill Rikstrafiken få saken närmare granskad. Och generaldirektör Staffan Widlert poängterar att det inte rör sig om stridiga tolkningar av avtalet.

Kanske bedrägeri
- Nej, en möjlig rubricering kan vara bedrägeri, säger Widlert. Det är ett stort steg att göra den här anmälan, men när både våra och Ekobrottsmyndighetens jurister kom fram till samma bild, tycker vi att det är vår plikt att anmäla.
Sten-Crister Forsberg, vd för Destination Gotland, hade i går eftermiddag inte tagit del av anmälan.
- Så av den anledningen vill jag inte kommentera sakfrågan, säger Forsberg. Men Rikstrafikens agerande är oerhört och mycket, mycket märkligt!
Grunden för anmälan är att Rikstrafiken i våras vid sin uppföljningskontroll av flera olika avtal som reglerar interregional kollektivtrafik, upptäckte att rederiet har agerat på ett sätt som man ansåg krävde ytterligare granskning. Man överlät därför på en av sina jurister att granska avtalet.
Enligt Staffan Widlert ska rederiet ha gjort, eller beslutat om, investeringar i storleksordningen 75 miljoner kronor i samband främst med hamnombyggnader när de nya stora snabbfärjorna skulle sättas i trafik och ett tilläggsavtal upprättas.
- Den bilden vi fick då var att de investeringarna som behövde göras var små och strukturella, i det närmaste blygsamma. Men så fort avtalet hade slutits så beslöt rederiet om omfattande ombyggnationer, säger Widlert. De här siffrorna är av en helt annan storleksordning och det har skett utan att Rikstrafiken har varit införstådda.
Investeringarna rör främst förtöjningsanordningar och ombyggnader av påfartsramper i Visby, Nynäshamn och Oskarshamn, men även modifiering av säkerhetsanordningar till följd av terrorattentaten 11 september.
- Det bedrägliga är att om vi känt till de stora kostnaderna så hade tilläggsavtalet sett annorlunda ut, säger Widlert.
Destination Gotland erhöll förra året 242 miljoner kronor i anslag för Gotlandstrafiken; året dessförinnan 227 miljoner.
Hur anmälan till Ekobrottsmyndigheten kan påverka Destination Gotlands förhandlingssituation i den nyligen inledda upphandlingsprocessen för nästa koncession, vill Widlert inte spekulera i.
- Den ska inte påverka, men båda parter kan ju komma att uppfatta den som besvärande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!