”Det framstår som egendomligt att en stadsunderstödd verksamhet inte anses behöva tala om vad kostnaderna blir för en resa mellan ön och fastlandet”, skriver mannen i brevet till konsumentverket.
Sedan årsskiftet i år har prisuppgifterna försvunnit från turlistorna.
- De priserna togs bort i samband med att vi gick över till det nya prissystemet. Som alla andra transportföretag så har vi en flytande turlista där priset beror på efterfrågan, säger Jan-Erik Rosengren Destination Gotlands vd.
Att Destination Gotland skulle ha en skyldighet att redovisa sina priser i tryck, för att man får statligt stöd, känner inte Jan-Erik Rosengren till.
- Nej det är inget jag har hört talas om. Däremot har vi ett avtal med staten som innebär att snittpriset över året inte får överstiga ett visst belopp. Skulle det visa sig att vi tagit ut för höga priser så kan vi bli tvingade att betala ut överskottet till staten.
Lars Hellström är handläggare för gotlandsavtalet på Rikstrafiken:
- Det enda som står i avtalet är att operatören ska på ett lättillgängligt och effektivt sätt, genom flera kanaler, tillhandahålla information till allmänheten. Vi sätter inget krav på tryckta prislistor.
Att priserna kan fluktuera beroende på efterfrågan, eller exempelvis oljepriset, gör ett bokningssystem via internet till en godtagbar informationskanal för prissättning.
- Vi upplever inte att det finns en diskrepans mellan det vi kommit överens om och det Destination Gotland gör, säger Lars Hellström.
Till nästa år planerar Destination Gotland dock att se över tidtabellen för att kunna ge bättre information till resenärerna.
- Vi vill visa i alla fall vilket prisspann det rör sig om, säger Jan-Erik Rosengren.