Destination Gotland riskerar polisanmälan

När Rikstrafikens revisorer granskade Destination Gotlands redovisning kom chockbeskedet:
Bolaget har agerat på ett sätt som kan innebära omfattande ekonomisk brottslighet.
Enligt GT:s källor handlar det om summor som närmar sig 100 miljoner.

Gotland2005-07-11 06:00
- Vi har ställt en del frågor till Destination Gotland. När vi fått svar ska vi ta ställning hur vi ska gå vidare, säger Staffan Widlert som är generaldirektör för Rikstrafiken, den myndighet som ansvarar för färjetrafiken.
Han har lämnat ärendet vidare till ekobrottsmyndigheten för en juridisk bedömning och en åklagare väntas ta beslut inom de närmaste dagarna.
- Vi har inte gått så långt att vi polisanmält Destination Gotland, men vi kan inte utesluta det i framtiden, säger Staffan Widlert.
- Först ska vi se vad de har att säga.

"Vi lever upp till avtalet"
Sten-Crister Forsberg bekräftar att Rikstrafiken vill reda ut en del saker som rör deras avtal.
- Vi har fått ett brev med en del påståenden som vi ska bemöta. Jag gör det nästa vecka, säger Sten-Crister Forsberg.
Båda parter är överens om en sak. Det här handlar om hur avtalet ska tolkas. Sedan verkar uppfattningarna gå isär.
- Vi har årligen blivit granskade av statens revisorer och aldrig fått någon anmärkning hittills. Att den nya regimen tolkar vårt avtal annorlunda kan inte vi ställa upp på, säger Sten-Crister Forsberg.
- Vi lever upp till avtalet, hävdar han bestämt.

50-100 miljoner
Att trafiken blivit dyrare än staten räknat med förklarar Forsberg med höjda oljepriser och avgifter för hamnar, farleder och liknande som skjutit i höjden. Rikstrafiken tycker att trafik­avtalet är snårigt.
- Merparten av det vi tvistar om är inte oegentligheter, säger Staffan Widlert.
Ett otydligt avtal som är besvärligt att hantera vid tvister, beskriver han uppgörelsen som en gång gjordes av Sjöfartsverket.
- Det är svårhanterligt, säger han och berättar att han låtit experter titta igenom alla rikstrafikens avtal.
Gotlands Tidningar erfar att det kan röra sig om att staten betalat mellan 50 och 100 miljoner kronor för mycket till Destination Gotland.
En kostnad för ombyggnaden av hamnen för liknande summor kan också felaktigt ha påförts staten.
- Det är alldeles för tidigt säga hur mycket pengar det handlar om, säger Staffan Widlert som påpekar att färjetrafiken alltid handlar om stora summor.
En av frågorna Rikstrafiken tar upp är att de fått betala för de nya kinafärjorna innan de sattes i trafik.
- Man kan diskutera när vi ska börja betala. Avtalen är dåliga även där liksom när det gäller resebyråverksamheten. Där kan det vara frågan om att de fått betala två gånger för samma sak.

"Förhandlingsutspel"
Hamninvesteringearna är en annan fråga där rikstrafiken anser att de fått bära en alldeles för tung ekonomisk börda. Turersättningarna i tilläggsavtalet är högre än kostnaderna i verkligheten blev, påstår också rikstrafiken som inte informerats om de lägre kostnaderna.
- Vi har en känsla av att vi i flera fall betalat för mycket. Det är det som ska redas ut. Var vi landar, återstår att se, säger Staffan Widlert.
- Men det har inte skötts på ett bra sätt.
Landshövding Marianne Samuelsson är informerad om att rikstrafiken i ett brev ställt frågor till Destination Gotland.
- Men det finns än så länge inga belägg för att man ska gå vidare, säger hon som koncentrerar sig på de gotländska kommunikationerna.
- Det är viktigt att vi får en bra trafik.
Till saken hör att Rikstrafiken är uppe i ett känsligt upphandlingsläge där man ska bestämma vem som ska få sköta den gotländska färjetrafiken för många år framåt.
- Det här är ett slags förhandlingsutspel, tror Sten-Crister Forsberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om