Destination Gotland bröt mot viloregler
Destination Gotland bröt mot viloreglerna för personalen flera gånger under förra sommaren.Nu har man ändrat i schemat och rutinerna. Det kan passagerarna komma att märka vid förseningar: Det kan ta längre tid att köra ikapp riktigt stora förseningar. Besättningens vila går före, säger Sten-Crister Forsberg på Destination Gotland.
Det resulterade i att de fick lämna in alla arbetstidsjournaler vecka för vecka till oss under slutet av hösten för att vi skulle kunna se att de kunde föra journalerna på rätt sätt. Och det kunde de, förklarar Olle Wadmark.
<span class=MR>Sex timmar under ett dygn</span>
Men, det fanns i materialet också ett antal tillfällen då personalen verkligen inte fick de sex sammanhängande vilotimmar som de ska ha under ett dygn. Sten-Crister Forsberg som är vd för Destination Gotland berättar att dessa brott mot vilotidsreglerna bland annat berodde på förseningar i trafiken. Mindre förseningar klarar man av också inom den turlista som gäller på sommaren, men vid större förseningar kan det bli problem. I sommar kommer man dock inte att tumma på reglerna om vila för besättningen:
Besättningens vila går före tidtabellen i sommar. Det kommer att innebära att om det blir riktigt stora förseningar så kommer det att ta tid att köra ikapp tidtabellen. Kommer båten in några timmar för sent på natten så kan vi inte avgå klockan 7 nästa morgon, utan då tar det ytterligare en tur innan vi kommer ikapp, säger Sten-Crister Forsberg.
Brotten mot viloreglerna för de anställda och felaktigheterna i journalföringen har överlämnats till sjöfartsverkets jurister och därmed går saken med automatik också vidare till åklagare. Men Olle Wadmark tvivlar på att det kommer att bli någon egentlig påföljd för Destination Gotland. Han betecknar det inträffade som smärre förseelser.
Som vi har bedömt det så har det inte varit fråga om någon fara för passagerarna, säger Olle Wadmark.
Viloregler. Destination Gotland bröt mot personalens viloregler flera gånger under förra sommaren. Nu har man ändrat rutiner och scheman vilket passagerarna kan märka vid förseningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!