"Det är fruktansvärt hur illa bokningssystemet fungerar"

Två ilskna gotlänningar var upprörda över Destination Gotland i helgen. Patrik Ljungman i Visby kom inte med båten till Oskarshamn för att den var överbokad. Jenny Erikssons anslutningsbuss till båten i Oskarshamn var sen och hon fick därför inte gå ombord.

Gotland2005-08-08 06:00
När Patrik Ljungman efter tre veckors semester på Gotland i lördags eftermiddag skulle åka hem till Göteborg kom han och bilen inte med båten till Oskarshamn. Trots bokad och betald biljett.
Båten var full, meddelade personalen.
- Vi var ett trettiotal personer som inte kom med. Det fanns folk som hade bokat biljett för ett halvt år sedan. Och vi fick ingen information heller om vad vi skulle göra.

Enda möjligheten
Patrik bokades om till båten på söndag klockan 11.30. Han trodde att han skulle vara hemma i Göteborg vid 20-tiden på kvällen. I morse började jobbet efter semestern. Det var för att inte bli stressad som han hade velat åka på lördag.
- Det är så fruktansvärt hur illa bokningssystemet fungerar! Det som Per-Erling Evensen höjer till skyarna. Vi har ju bara denna enda möjlighet att ta oss till Oskarshamn.
Patrik är upprörd å gotlänningarnas vägnar, det ska inte fungera så här dåligt med kommunikationerna till och från ön, menar han.

Bussen försenad
Också Jenny Eriksson var arg i går. Hennes anslutningsbuss till Oskarshamn kom fem minuter för sent till båten, som skulle gå klockan 15.10.
Landgången var redan indragen men bilarna körde fortfarande på. Hon vädjade om att få gå ombord via bildäck, men förvägrades detta, av säkerhetsskäl.
- Vi var tio personer som kom med bussen och inte fick gå ombord. Vi pratade med flera ur personalen men fick ingen hjälp.
Med gråten i halsen, i ösregn och med en tvååring på höften, ringde Jenny Eriksson till GT för att berätta. Hon var arg och visste inte vad hon skulle göra i väntan på nästa båt, som skulle gå klockan 21 på kvällen.
- Jag har aldrig i mitt liv blivit så illa behandlad! Inte fick vi gå ombord på bildäck, inte fick vi hjälp med våra väskor. Vi fick ingen service alls, och det var ju inte vårt fel att bussen var försenad.

Finns inget annat
Jenny berättar att hon flera gånger tidigare sett hur personal lagt ut landgången igen för att hjälpa senkomna, hon har själv fått gå ombord via bildäck tidigare, hon har blivit trevligare bemött.
- Som gotlänning känner jag att Destination Gotland är vårt ansikte utåt, de ska vara vänliga och smidiga. Det skulle inte tagit så lång tid att lägga ut landgången igen. Vi kan ju inte heller protestera, det finns ju inget annan båtbolag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om