Det är inte tänkt som en broschyr

”Broschyren” är ingen broschyr och den är tänkt att användas internt, inte för att marknadsföra Gotland utåt, säger en av dem som är inblandad i kommunens varumärkesarbete.

Gotland2008-11-18 10:24

Återkalla broschyren ”Vision och varumärkesplattform för Gotland- den magiska ön”! Det anser Ylva Lilieholm som skrev ett medborgarförlag till kommunen om saken. Hon menade att den är full med stavfel, skrivfel och generaliseringar och den riskerar att göra Gotland till åtlöje i hela Sverige.
 
"Broschyren" är framtagen av konsulten Johan Graffmans företag och den bygger på det stora varumärkesarbete som firman ansvarat för. Hela det arbetet finns i ett större dokument. Båda dokumenten finns på kommunens hemsida.
 
Julia Bendelin på OSS Reklambyrå är inblandad i varumärkesarbetet på andra sätt men har inte arbetat med de här två dokumenten. Hon vill ändå reda ut begreppen.
- ”Vision och varumärkesplattform för Gotland- den magiska ön” är ingen broschyr utan mer som en manual, eller ett internt dokument. Den är kanske inte jättesnygg men den ska heller inte vara någon marknadsföringsbroschyr.
 
Hon förklarar att den är en sammanfattning av det stora dokumentet om varumärkesarbetet och att den ska användas som verktyg när företag, organisationer och föreningar ska implementera varumärkesarbetet.
 
Att den innehåller generaliseringar håller hon inte med om. Formuleringarna i häftet kan tyckas lösryckta och generaliserande men bygger på en mängd intervjuer som presenteras i det stora dokumentet.
 
Vad tycker du? Döm själv: "Vision och varumärkesplattform för Gotland- den magiska ön"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om