I onsdags hade regionens tekniska nämd ett möte där man beslutade att underhållet till de 50-tal mindre natur-och kulturvägarna på Gotland ska ses över. En av de vägar som kan beröras av detta är den 1200 meter långa vägen som går till de största bildstenarna på Gotland, resta någon gång på 700-800-talet.
- Stenarna är en stor turistattraktion på Gotland och vi har massa turister som kommer hit och vill titta på dem varje år. Vägen dit blir uppkörd och måste skrapas, men om underhållet tas bort kommer den att bli förstörd. Då får jag fundera på vilka konsekvenser det kan få, jag kanske stänger av den helt, säger Olof Thungard som har skött marken där stenarna står i över 30 år.
Vad skulle det innebära tror du?
- Vägen ner till stenarna är 1200 meter lång. Folk kanske struntar i att gå dit och det skulle vara som att skära av nån annan turistattraktion på Gotland.
- Om vi ska ha en levande landsbygd tycker jag att kommunen ska se till att de här vägarna får det underhåll de behöver, fortsätter han.
Kan du inte sköta underhållet själv?
- Det är ju en kostnadsfråga, jag har inte de maskiner som krävs för att klara det, nej, jag tycker att kommunen ska göra det. Det tjänar ju pengar på turismen och då ska de också underhålla de här vägarna.
Tommy Gardell är ordförande i Tekniska nämden och säger:
- Det är ett 50-talet sommar-natur-och kulturvägar som vi underhåller varje år. Det är väldigt många och kostar en hel del pengar. Nu har vi bett länsstyrelsen tala om exakt vilka av dessa vägar som de vill att vi ska fortsätta underhålla. Anledningen är helt enkelt att det är omöjligt att underhålla alla, det går bara inte.
När får ni besked om detta?
- De ska återkomma till oss i höst och då vet vi vilka vägar som inte får någon kommunalt underhåll, det gäller även vägen i Buttle. Det kan ju mycket väl bli så att de kommer fram till att just den vägen ska ha kvar underhållet, men det kan också bli indraget. Vi får helt enkelt se vad länsstyrelsen kommer fram till. Innan de fattar beslut i den här frågan ska de åka runt och göra egna besiktningar, avslutar Tommy Gardell.