Det går alldeles för fort i Kappelshamn
Det pågår en diskussion i Kappelshamn om hur man på olika sätt skall förbättra livsmiljön i samhället. Trafiken är ett givet förbättringsområde. ? Det är många som kör på tok för fort genom samhället, anser invånarna. Om alla trafikanter bara såg upp på hastighetsskyltarna och höll sig under tillåtna 50 kilometer i timmen så skulle trafiken inte vara något stort problem. Men nu upplever invånarna det som om de lever farligt.
? Vi hade räknat med 5-6 deltagare, säger Åsa Stenström, ena av initiativtagarna.
Hon blev en aning överraskad över det stora engagemanget. Det kom ungefär 35 personer. Då skall man ta i beaktande att samhället bara har 200 boende så här års.
Vad är det då som är problemet?
Det är utan tvekan så att det är farten som är boven i dramat. Genom större delen av samhället är hastigheten begränsad till 50 kilometer i timmen. Enligt ortsbornas uppfattning är det många som struntar i den begränsningen. Framförallt är det den tunga nyttotrafiken.
Det är således i första hand lastbils- och bussförare som anklagas för att köra med för hög hastighet. Vistelsen på gatan upplevs som farlig av gående när exempelvis en lastbil och en personbil möts på vägen. Då får gångtrafikanten snabbt kasta sig undan och helst hitta något ställe vid sidan av vägen att vara på.
Polisens närvaro effektiv
Hur får man trafikanterna att respektera hastighetsgränsen?
Kappelshamnsborna funderar på den frågan och nämner både avsmalnande vägar och vägbulor, men vill helst slippa sådana åtgärder. När polisen visar sig på orten lugnar trafikanterna ner sig och den lugnare takten verkar hålla i sig ett par dagar, men sen blåser man på som tidigare igen. Tätare besök av polisen skulle vara önskvärt för Kappelshamnsborna.
Skall man försöka hitta någon förklaring till varför trafikanterna trotsar reglerna och dundrar igenom samhället med för hög hastighet så kan man tänka sig att den ligger i samhällets konstruktion. Den som kommer från Stenkyrkahållet kan tro att samhället är slut när bebyggelsen tar slut när man har några hundra meter kvar till hamnen. Då är det lätt hänt att det gasas på igen, men då har man ännu den tvära ?hamnkurvan? att passera. Ungefär samma kan upplevelsen bli när man kommer från andra hållet. En bit före hamnkurvan glesar bebyggelsen ut och det gasas.
Naturligtvis håller det inte för fortköraren att hänvisa till att han trodde att samhället var slut. Det är den faktiska hastighetsbegränsningen som gäller.
Något konkret svar på hur man skall lyckas få trafikanterna att respektera hastighetsbegränsningen har man alltså inte.
Vill förlänga 50-sträckan
Inom kort väntar man ett besked från länsstyrelsen på en inlämnad ansökan om att få utöka 50-begränsningen mot Lärbro-hållet. Får man flytta ut 50-skyltarna ett par hundra meter så tror man att detta kommer att få trafikanterna att sakta ner tidigare och kanske hålla en lägre hastighet genom samhället.
Kappelshamnsborna är tycker alltså att det går för fort genom samhället för många trafikanter.
Däremot tycker de att begränsningen till 70 kilometer i timmen mellan Stenkyrka och Kappelshamn är felaktig. Där håller vägen en sådan standard att det borde vara tillåtet med 90 kilometer i timmen, anser Kappelshamnsborna.
Den nu förda diskussionen om trafiken i Kappelshamn ingår i ett större sammanhang där man diskuterar framtiden i ett vidare perspektiv. Ambitionen att på olika sätt skapa en mer attraktiv miljö både för personer som bor i samhället nu och för att locka nya kategorier att flytta in har motarbetats av den byråkrati man mött när man ansökt om pengar från olika ställen där EU har ett finger med i spelet.
Åsa Stenström och Katarina Skoglind som varit initiativtagare konstaterar uppgivet att man mötts av så stort krångel att man tappat sugen.
? Luften gick ur oss, konstaterar de båda.
Engagemanget kring trafikfrågan kanske kan ge förnyad energi att ta tag i även de andra utvecklingsfrågorna, som rör exempelvis kurs- och konferensaktiviteter, aktivering av hamnen och frågan om framtiden för Gotlandsleden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!