"Det handlar om ett attitydproblem"

Gotland på plats 231 i kommunrankingen över företagsklimat.Kommunens service till företagen måste förbättras. - Det handlar om ett attitydproblem, säger Anders Thomasson, regionchef Svenskt Näringsliv Gotland.

Foto: Malin Hallberg

Gotland2008-05-13 04:00
Politiker och företagare har inte samma syn på kommunens service.
Politikerna tycker att den är ganska bra men företagarna tycker inte att den är helt godtagbar. Det visar en undersökning av Svenskt Näringsliv som presenterades igår.

Internt problem
- Det finns en kultur bland de kommunala tjänstemännen att inte fungera som serviceorgan åt företagarna, förklarar Anders Thomasson.
Varje år gör Svenskt Näringsliv en enkätundersökning över företagsklimatet i Sveriges samtliga 290 kommuner.
På Gotland skickades 200 enkäter ut till företagare samt 71 enkäter till politiker.
Anders Thomasson tycker att kommunen måste ta itu med de attitydproblem som finns bland politiker och kommunala tjänstemän vad gäller service.
- Det handlar om ett internt problem inom kommunen, det kan inga andra än politikerna förändra, säger han.
- Vi känner till problemet och har nyss börjat utbilda 140 tjänstemän i kundhantering, förklarar Calle Löwenberg, chef för kommunens näringslivsenhet.

Otvungna kontakter
Enligt jämförelser med tidigare år har kommunens service till företagen förbättrats men är fortfarande inte bra.
Anders Thomasson förklarar problematiken som uppstår när kommunen vill utveckla det privata näringslivet men saknar serviceinställningen, att finnas lättillgängliga även för småföretagarna.
- Det måste bli fler informella otvungna kontakter mellan kommun och företagare, säger Tommy Hellström på Svenskt Näringsliv.
Eva Werkelin, vd för Kneippbyn, tror att de långa handläggningstiderna och tjänstemännens attityder är två av anledningarna till missnöjet med kommunens service
-Det är lätt att fastna i det gamla tänkandet. Det måste in lite nytt, man måste tänka mer på vad som är bra för Gotland, tänka utanför ramarna. Kommunen måste leverera, följa upp och visa resultat.

Servicegaranti
Under året kommer Gotlands kommun införa servicegaranti.
Det innebär att kunden, i detta fall företagaren, får veta hur lång handläggningstiden är redan vid ansökan.
- Det tycker jag är jättebra för jag har tjatat om det i flera år nu, säger Eva Werkelin.
På Gotland finns ungefär 6 000 företag vilket tyder på ett bra näringsliv trots dåligt företagsklimat.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om