Under tisdagen har Destination Gotland ställt in flera färjeavgångar på grund av ovädret Hans. Den som har köpt biljett till de inställda avgångarna kan – enligt en EU-förordning som Destination Gotland själva har på sin hemsida under rubriken ”Priser- och bokningsinfo” – ha rätt till ersättning.
LÄS MER: Så slår ovädret Hans mot Gotland
Förordningen gäller just passagerares rättigheter till sjöss. Enligt den kan personer som drabbas av en inställd avgång ha rätt till två olika typer av ersättning – antingen en ombokning till en ny resa utan extra kostnad, eller en återbetalning av hela biljettpriset. Även ersättning vid försenade turer regleras av förordningen. Hittills har tisdagens oväder emellertid endast lett till helt inställda avgångar.
Som alltid när det gäller inställda resor med tåg, flyg eller båt så kan olika bedömningar kring ersättning göras utifrån orsak – till exempel väder, tekniskt fel, konkurs eller övrig orsak.
Rätt till inkvartering?
Förordningen anger även att det ansvariga bolaget kostnadsfritt ska ”erbjuda passageraren lämplig inkvartering, ombord eller i land, och transport mellan hamnterminalen och inkvarteringen” om den inställda turen innebär att passagerarna måste övernatta.
Men om bolaget ”kan bevisa att den inställda turen eller förseningen beror på väderförhållanden som äventyrar en säker drift av fartyget” gäller inte den skyldigheten – vilket kan antas gälla i Destination Gotlands fall under rådande oväder.