Han tror han vet varför Gotlands omkring 2 500 mc-förare inte kommer.
- De som inte kommer är rädda för att misslyckas, utmanar han sina kompisar.
Sveriges motorcyklister erbjuder kurser över hela landet för att ge medlemmar en chans att "värma upp" innan det är dags att susa fram på landsvägarna. Syftet är att öka säkerheten.
- Man är ringrostig, det kommer man aldrig ifrån. Det här är nyttigt, säger Tore Edström som kör mellan
1 000 och 1 500 mil varje år.
Hans 1500-kubikare är genomgången och skinande blank. Det här är sjunde året han kör hoj.
- Fasen vad läskigt det var i början. Nu har jag lärt mig att planera körningen och vara förutseende.
Gäller att repetera
I lördags var det dags att putsa på körningstekniken. Broms och balans är viktiga komponenter när det gäller körsäkerheten.
- Det ökar säkerhetsmarginalen vid incidenter, berättar Stig Göransson som är trafiksäkerhetsansvarig på SMC Gotland och ledde utbildningen.
- Det gäller att repetera och repetera. Sedan ska all träning kopplas till trafiken. Kunskap och riskmedvetenheten ska höjas och förarna ska tränas på oförutsedda risker.
Ett 50-tal mc-förare omkommer årligen i trafik-olyckor men Gotland har varit relativt förskonat.
- Visst händer det olyckor och då beror det ofta på att föraren kör lite för fort, blir rädd och åker av vägen.
Kör inte fortare än du behärskar och träna på att bromsa, är några råd han ger.
Se framåt
Alla trix och tips är värdefulla.
- Vi påminner om att man ska titta långt framåt för att ha ordentlig koll på eventuella faror. Man kommer dit man tittar, säger han.
Dagen inleds med en säkerhetskontroll, där bland annat lufttrycket i däcket mäts.
- Vi har bara två hjul och sitter inte i ett skyddat plåtskal, påminner han.
Utrustningen minskar också risken för skador.
- Använd skydd för rygg, axlar och armar, säger han och visar upp rejäla handskar med extra stoppnig runt knogarna.
Hjälm är förstås självklart och rejäla stövlar skyddar bättre än gympadojor.
- Utrustningen är vårt skal och det ska användas även när du åker en kort sväng till kiosken, säger han.
Kan bli tvång
Bakom honom glider en av förarna sakta fram på sin mc, utan hjälm och med cigaretten i munnen.
- Självinsikt är viktigt, konstaterade Stig Göransson och fortsätter:
- Vi försöker köra utbildningar på frivillig basis men risken finns att det blir tvång på "avrostning".
Efter att förarna slipat på detaljerna åkte de en landsvägsslinga där alla fick varsin uppgift som utgick från olika riskmoment.
SMC Gotland arrangerar liknande utbildningar för alla mc-klubbar och så kallade Knix-övningar på Gute Karting ring varannan måndag under hela sommarsäsongen. Där tränas broms- gas- och kurvtagning i syfte att förbättra körtekniken.