Det kan bli dyrt för båtägare med sjöräddning

Den senaste månaden har Sjöräddningssällskapet gjort ett 20-tal utryckningar i vattnen runt Gotland.
Smuts i bränsletankarna är ett vanligt skäl till motorproblem bland småbåtarna.

Gotland2005-07-28 06:00
I tisdags var det dags igen.
En motorbåt med fyra personer på väg från Västervik till Visby fick bekymmer 16 sjömil från hamnen, och fick bogseras in av Sjöräddningssällskapet.
Smuts i bränslesystemet tros vara orsaken till motorstoppet. Exemplen har varit flera i år.
Enligt Lars-Göran Larsson, räddningsskeppare, beror det ofta på dåligt rengjorda tankar.
- De kör mest inomskär på fastlandet, men sedan när de kommer ut i öppen sjö släpper rostflagor och annat grums.
Ett annan orsak är felberäkningar av bränsleåtgången under överresan.
Och båtslarvet kan bli en dyr historia.
Sjöfolk som tar hjälp av lotsen, kustbevakningen eller Sjöräddningssällskapet får betala. Sjöräddningssällskapet tar 2 750 kronor i timmen för att ställa sin båt med jourpersonal till förfogande.

Kan lösa försäkring
Men det går att komma undan billigare. Båtägare kan i förväg lösa en slags försäkring där de för en femhundring får assistans - oavsett hur lång tid insatsen tar.
Sjöräddningsinsatser och sjuktransporter faktureras däremot de drabbades hemlandsting.
Lars-Göran Larsson noterar även att många sätter likhetstecken mellan att vara på sjön och dricka alkohol.
- Många är mer eller mindre berusade till sjöss, det är skrämmande. Sprit och sjön hör liksom ihop - fast de inte gör det, säger han.

Ofta unga människor
Till vardags är Larsson säkerhetsansvarig vid kommunens hamnar på ön.
Allt fler som äger, hyr eller lånar en liten båt och reser till Gotland är unga människor. Och det märks i hamnarna med många fester bland båtarna.
Lars-Göran Larsson kallar Visby hamn för "Gotlands största hotell". Det kan ligga 300 båtar där samtidigt, ofta med 4-6 personer på varje båt.
- En brand där nattetid, det vore en mardröm, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!