"Det känns bra att köra miljövänligt"
Mikael Järlö.
Foto: Rolf Jönsson
- Jag funderar på att byta bil om något år, då vill jag gärna ha en miljöbil. En bensinsnål bil som gärna får gå på biobränsle. Jag vet egentligen inte så mycket om det, men man kan nog få information på internet.
- Om miljöbilar är bra för miljön? Tja, man får väl lite på experterna, säger Mikael Lestander.
Ludwig Molin kör en ny dieseldriven Scania i jobbet. Den drar runt 3,5 liter milen och klarar miljökraven för körning i Stockholm. Privat är det VW Sharan, drygt 0,8 liter milen, som gäller.
- Nästa gång jag byter bil, om fyra år kanske, så blir det en miljöbil. Förmodligen en hybridbil som Toyota Prius. Jag har inte dragit ner på bilkörningen, bussen passar inte arbetstiderna, men jag försöker köra bränslesnålt, säger Ludwig Molin.
Olle Ronsten köpte sin miljöbil Ford Focus för en och en halv månad sen och fick statens premie på 10 000 kronor.
- Jag skulle ha en ny bil, den här kan jag rekommendera. Det märks ingen skillnad på körningen. Den drar mellan 0,8 och 0,9 liter etanol per mil. Jag kör runt 1 500 mil varje år, och jag hoppas i alla fall att det här är bättre för miljön, säger Olle Ronsten.
Mikael Järlö driver Statoilmacken på norr i Visby. Det är en av tre mackar i stan som säljer etanol. Sedan fyra månader kör han etanoldrivna Ford Focus, både för miljöns skull och för marknadsföring. Enligt honom drar den 1,5 liter milen. Dagspriset för etanol är 8,59 kronor, 95-oktanig 11,89, diesel 11,49.
- Man hör ju att det är bra för miljön, men det är inte lätt att veta, det är många aspekter att ta hänsyn till. Men jag är nöjd med bilen och det känns bra att köra miljövänligare.
På macken säljs runt 200 liter etanol per dag, 7-8 000 liter bensin och 2-3 000 liter diesel.
- Under sommaren sålde vi kanske 600 liter etanol om dan. Jag hoppas det kommer att öka, det borde bli en ökning, spår Mikael Järlö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!