Det ökande oljehotet

Den ökade fartygstrafiken i Östersjön innebär också större risker för oljekatastrofer.
Den största risken är att två fartyg kolliderar.
Skulle något sådant inträffa är katastrofen ett faktum.
- Visst finns det en risk, säger Jan Johansson chef för Kustbevakningen på Gotland.

Gotland2006-12-23 06:00
Den fartygskapacitet som i dagsläget finns hos kustbevakningen räcker inte till om olyckan är framme och den ökade fartygstrafiken ökar även risken för kollisioner.
Till det kommer att även fartygen har blivit större. De största tankfartygen som idag trafikerar Östersjön kan ta upp till 150 000 ton olja. Det är tonnage och volymer långt över vad den svenska kustbevakningen klarar av att hantera, enligt tidningen Krisberedskap.
Det pågår nu dock ett arbete att mellan 2008 och 2012 att komplettera och byta ut delar av kustbevakningens fartyg och på så sätt öka kapaciteten. Tiden fram tills dess att kustbevakning får sina nya fartyg är kritisk.
Jan Johansson säger att den ökade bemanningen är en förutsättning för att göra sitt jobb men skulle kunna se ännu mer personal. I dagsläget har man inte resurser ifall en stor olycka skulle inträffa.
- Jag skulle med glädje kunna dubblera kustbevakarnas styrka, säger han.

Lyssnande regering
På Gotland får man på stationen i Slite ta del av satsningen på kustbevakningen i form av nya båtar och ökad personalstyrka. 2008 kommer det första fartyget och vad gäller bemanning är målet är att till slut vara 55 man, vilket skulle göra det till en av de största stationerna i landet.
Johansson är glad att riksdag och regering lyssnar på vad dom har att säga och menar att utvecklingen går åt rätt håll.
En anledning till att trafikmängden blir större är att Ryssland har en stor oljeexporthamn S:t Petersburg.
Den ökade trafiken och det ökade tonnaget på Östersjön gör Johansson inte bekymrad men ändå inte helt lugn.

Förråd på fem platser
- Jag känner mig ganska trygg, inte helt för lagen om all jävelskap kan göra att allt inträffar på samma gång och då kan det bli svårt. Men vi måste vara lugna och ta hand om det som händer efter bästa förmåga.
Skulle en oljekatastrof inträffa och oljan hota den gotländska kusten övergår ansvaret till Räddningstjänsten och där anser man att man har läget under kontroll.
- Vi vet hur vi skall hantera en sådan situation. Vi har kompetensen om oljeskyddsförråden, men det är inte alla kommuner som har och det har jag också varit kritisk mot, säger Ulf Jonasson.
Oljeskyddsförråden finns på fem ställen i landet bland annat i Visby, vid eventuella oljekatastrofer är det tänkt att dessa skall användas för att skydda kusterna.

Svenska kusten hotad
Något som inte alltid görs i dagsläget.
- Alla kommuner vet inte om att de finns, säger Ulf Jonasson, oljeskyddsexpert på Räddningsverket i Visby.
Oljeskyddsförråden är lokaliserade i Umeå, Vänersborg, Karlskrona, Botkyrka och i Visby. Tanken är att de skall användas vid oljekatastrofer, men så fungerar det inte i alla lägen.
Ett tillfälle var när Fhu Shan Hai kollidera utanför Bornholms kust 2003. Då hotade oljan den svenska kusten men trots det användes bara tre av de fem förråden. Något som Ulf Jonasson är kritisk till.

Mycket bättre än lite
- Min syn är att vi skulle ha kallat in alla fem förråd. Alla skulle ha fått larmet och varit beredda att hjälpa till. Det måste vara bättre att vara överstarka än understarka. Det är alltid bättre att ha för mycket resurser än för lite, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!