Efter att Arbetsmiljöverket påtalat en rad brister har det genomförts geotekniska undersökningar av markens bärighet. Konkreta åtgärder som förbättrad skyltning, information och utbildning samt avkörningsskydd vid tipplatserna har också gjorts.
- De konstaterade att vi har tagit det på allvar och levt upp till deras förväntningar, säger platschef Anders Jonsson efter Arbetsmiljöverkets inspektion på plats tidigare i veckan.
Hittat bra lösningar
Arbetsmiljöinspektör Lars Nordström intygar att man på Storugns hittat bra lösningar för transport, tippning och markberedning.
- Det ska inte vara någon risk att använda tipplatserna nu. De har fast underlag och det går inte att köra ända ut till kanten eftersom höga cementtrösklar har förankrats med borrstål i marken. Det är också skyltat vilka forden som får tippa var, säger Lars Nordström.
Förutom det fysiska åtgärderna har även förbättrade rutiner för muntliga och skriftliga instruktioner samt fordonsförarutbildningar utarbetats.
Eftersom det inte finns några ögonvittnen till olyckan finns inget exakt svar på hur den kunde inträffa. En förundersökning pågår.
Nordkalk har presenterat sin utredning om händelsen för Arbetsmiljöverket, som också arbetar på en egen utredning av olyckan. Utifrån prejudicerande fall vill man enligt Arbetsmiljöverkets jurist Andreas Tidström inte offentliggöra utredningarna eftersom det kan störa polisens undersökning.
Inspektion i Slite
Under tisdagen genomförde Arbetsmiljöverket också sin första inspektion i Slite hamn efter olyckan där den 30 april. Då avled en 58-årig rysk besättningsman under arbetet med att lossa ett fartyg när han träffades av en gripskopa.
- Jag fick en beskrivning på plats av händelseförloppet men vill inte säga något om det förrän jag har sammanställt inspektionen, säger Morgan Ström, inspektör för hamnar.