Det var förberett för statliga färjor

- Det som bekymrade oss mest vid förra upphandlingen var att vi inte skulle få några anbud alls.Så berättar Staffan Widlert, Rikstrafikens förre chef, numera generaldirektör för Transportstyrelsen.Att få till Gotlandstrafiken är en svår uppgift, menar han.

det var då, det. Staffan Widlert, Rikstrafikens förre chef, minns tydligt den genuina oron på Gotland i samband med förra upphandlingen av färjetrafiken. Rikstrafikens senaste förslag vill han dock inte kommentera.FOTO: TOMMY SÖDERLUND/ARKIV

det var då, det. Staffan Widlert, Rikstrafikens förre chef, minns tydligt den genuina oron på Gotland i samband med förra upphandlingen av färjetrafiken. Rikstrafikens senaste förslag vill han dock inte kommentera.FOTO: TOMMY SÖDERLUND/ARKIV

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-01-20 04:00
Någon kommentar till det förslag som Rikstrafiken presenterade förra veckan vill Widlert inte ge.
- Dels har jag inte läst rapporten än och dels tycker jag inte det är min sak att uttala mig om den, svarar han.
Men med erfarenhet av tidigare upphandlingar, tycker du det är rimligt att gotlänningarna gång på gång ska behöva få sin landsväg ifrågasatt?

Skarpa protester
- När man handlar upp trafik på det här sättet är det oundvikligt att frågor om hastigheter, turtäthet med mera tas upp. Man måste värdera vad det är för trafik man vill ha. Hur man tänkt den här gången vet jag inte, men vid förra upphandlingen var vårt största bekymmer om vi överhuvudtaget skulle få någon att lägga anbud, det var utgångspunkten för flera av förslagen.
Han berättar att man då bland annat öppnade för olika hastigheter på båtarna. Även långsamåkande fartyg kunde accepteras, vilket givetvis skapade skarpa protester på Gotland, då som nu. Men skälet den gången var inte miljön.

Genuin oro
- Nej, vi gjorde det av konkurrensskäl, för att fler rederier skulle ha möjlighet att lägga anbud. Vi var genuint oroliga för att vi inte skulle få något anbud. Och i första omgången kom det heller inget, sen fick vi ett bud från Gotlandsbolaget i andra omgången.
Staffan Widlert minns det som en svår uppgift att få till Gotlandstrafiken. Och när anbuden uteblev helt förberedde man för statligt ägda båtar.

Kostsamt alternativ
- Ja, vi gjorde ett förberedelsearbete i nära samarbete med departementet. Tanken var att staten skulle låta bygga och äga båtarna och sen skulle bara själva driften handlas upp. Vi tittade på olika alternativ både vad gäller snabbhet och storlek. Men när vi sen fick ett gångbart anbud lades den utredningen åt sidan. Alternativet med statligt ägda båtar hade också blivit väldigt kostsamt, det hade kostat många miljarder, säger Staffan Widlert.
Har man som upphandlare förståelse för den oro gotlänningarna känner och visar?
- Ja, självklart. Jag minns mycket väl ett informationsmöte vi höll i Visby när vågorna gick som högst inför förra upphandlingen. Den genuina oron gick inte att ta miste på och visst förstod vi. Samtidigt levde vi på Rikstrafiken med oron att inte kunna få till ett avtal och det är en fråga man inte tar lätt på, det kan jag lova, säger Staffan Widlert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!