Extremhöga brÀnslepriser kan ge fÀrre fÀrjeturer

Trafikverket vill ha möjlighet att beordra fÀrre eller lÄngsammare turer med fÀrjorna till Gotland om brÀnslepriset gÄr upp vÀldigt mycket, det stÄr klart sedan underlaget för upphandling blev offentligt.

Karin BergenÄs sÀger att alla ÄtgÀrder som görs för att minska brÀnslekostnaderna vid extremt höga priser, ska göras i samrÄd med operatören.

Karin BergenÄs sÀger att alla ÄtgÀrder som görs för att minska brÀnslekostnaderna vid extremt höga priser, ska göras i samrÄd med operatören.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2023-09-02 07:02

I slutet av vecka 34 lade Trafikverket upp det fullstĂ€ndiga underlaget för hur fĂ€rjetrafiken ska bedrivas under Ă„ren 2027– 2037. I underlaget finns tvĂ„ sĂ„ kallade ventiler som ska minska konsekvenserna av en plötslig och stor förĂ€ndring i efterfrĂ„gan pĂ„ biljetter eller om priset pĂ„ brĂ€nsle ökar dramatiskt. DĂ„ ska operatören av trafiken kompenseras enligt utförligt beskrivna modeller. Men Trafikverket vill Ă€ven kunna Ă€ndra i avtalet. ”BestĂ€llaren har rĂ€tt att föreskriva Ă€ndringar i avtalskraven för minska kostnaderna, till exempel fĂ€rre eller lĂ„ngsammare turer eller minskade klimatkrav.”, skriver verket.

– Det hĂ€r Ă€r med tanke pĂ„ det vi lĂ€rde oss under 2022, med de priser pĂ„ naturgas som var dĂ„. Det Ă€r inte tĂ€nkt att anvĂ€ndas vid en vanlig liten höjning av drivmedelspriser, dĂ„ Ă€r det de normala mekanismerna som gĂ„r in. Men vid en exceptionell ökning sĂ„ ska man kunna gĂ„ in och göra den hĂ€r justeringen, sĂ€ger Karin BergenĂ„s, nationell planerare vid Trafikverket. Hon fortsĂ€tter:

– Om priserna drar ivĂ€g men sedan sjunker igen, dĂ„ inaktiverar vi ventilen men skulle det hĂ„lla i sig sĂ„ kan vi fortsĂ€tta göra Ă„tgĂ€rder för att minska kostnaderna.

Karin BergenÄs sÀger att alla ÄtgÀrder som görs för att minska brÀnslekostnaderna vid extremt höga priser, ska göras i samrÄd med operatören.
Karin BergenÄs sÀger att alla ÄtgÀrder som görs för att minska brÀnslekostnaderna vid extremt höga priser, ska göras i samrÄd med operatören.

Vilka ÄtgÀrder man ska ta till avgörs av omstÀndigheterna.

– Vad man gör beror pĂ„ vad som just dĂ„ Ă€r lĂ€mpligt. Är det mitt i sommaren kanske det inte gĂ„r att dra in pĂ„ trafik och tanken Ă€r att det hĂ€r Ă€r nĂ„got som görs i dialog med operatören. En nyckelmening Ă€r att vi ska göra det i samrĂ„d, sĂ€ger Karin BergenĂ„s.

Metoden för att rÀkna ut nÀr ventilerna ska aktiveras Àr komplicerad men tanken Àr att operatören ska veta vad de kan förvÀnta sig.

– Allt handlar om att en anbudsgivare mĂ„ste kĂ€nna sig trygg och veta vad det Ă€r för typ av affĂ€r de ger sig in i och att det ska vara förutsĂ€gbart vad som kommer att hĂ€nda, sĂ€ger Karin BergenĂ„s.

Har det varit svÄrt att ta fram metoden?

– BĂ„de ja och nej. Vi har försökt lĂ€gga det pĂ„ en lagom nivĂ„ och vi har resonerat fram och tillbaka och sett pĂ„ konsekvenserna bĂ„de i det lĂ€ngre perspektivet och pĂ„ vad utfallet blir för en mĂ„nad.

Under 2022 fick Trafikverket ge Destination Gotland 150 miljoner kronor extra som kompensation för de kraftigt ökade priserna pÄ drivmedel.
Under 2022 fick Trafikverket ge Destination Gotland 150 miljoner kronor extra som kompensation för de kraftigt ökade priserna pÄ drivmedel.

Upphandlingen berÀknas vara vÀrd sex miljarder kronor, ungefÀr en miljard mer Àn nuvarande avtal. Men vad det egentligen kommer att kosta vet inte Karin BergenÄs.

– Det Ă€r en uppskattning, det kan bli bĂ„de billigare och dyrare. Vi vet inte var det kommer att landa, det fĂ„r anbudsgivarna berĂ€tta för oss, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!