"DG borde ha nyttjandeförbud"

Nu höjer facket SEKO Sjöfolk rösten. "Det är ett nyttjandeförbud som föreligger Destination Gotland" säger Peter Skoglund.

Peter Skoglund fackombudsman för SEKO Sjöfolk.

Peter Skoglund fackombudsman för SEKO Sjöfolk.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2014-10-27 19:06

Helagotland.se har tidigare berättat om den pressade arbetsmiljö som DG-anställda vittnar om. Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, säger sig ha en god dialog med Destination Gotland och DG:s vd Christer Bruzelius menar att den rutin och avvikelserapportering som rederiet använder fungerar enligt lag. Nu höjer SEKO Sjöfolks fackombudsman Peter Skoglund rösten om situationen.

– Mina fackmedlemmar kommer och gråter till mig. "Gör något!", säger de.

Vilotidsbrotten som avvikelserapporterna inom DG vittnar om, en slitig arbetssituation. I de dokument som Helagotland.se tagit del av, finns exempel på styrmän med en dygnsvila på fem timmar.

Enligt certifieringen MLC, Marine Labour Convention, vilket DG-färjorna skall vara certiferade i för att få köras, uppfyller DG inte kraven. Vilotiden uppfylls inte.

– Jag skickade personligen vidare avvikelserapporterna till överinspektören Lotta Taxén på Transportstyrelsen, men har inte fått svar.

Att rederiet inte åtgärdar problemet, menar Skoglund, är en situation som borde få DG:s båtar att stanna i hamnen.

– Det är ett nyttjandeförbud som föreligger Destination Gotland, säger Skoglund.

Han ser allvarligt på vilotidsproblemen och att den personal som påpekar fel i avvikelserapporter inte tas på allvar.

– Om vi ska jämföra: Att slå frugan är okej att fortsätta med om man har en handlingsplan för det, om vi ska se till DG:s situation. Rederiet bryter mot regler, men får fortsätta med det för att Transportstyrelsen säger sig ha en handlingsplan för det. Det är inte rätt, säger Peter Skoglund.

Helagotland.se har tagit del av avvikelserapporter som rederiet inte har gått vidare med. Rapporterna skrivs av befälen, som rapporterar till trafik- och säkerhetschefen som i sin tur har i uppgift att ta ärendet vidare och åtgärda. Befälen, som är ansvariga för sin personal och därmed är de enda som kan fällas i domstol, rapporterar gång på gång till rederiet om vilotidsbrott. Följande kan läsas i rapporterna:

"... det saknades matroser och styrmän för vissa avgångar och ankomster, dagligen." skriver en styrman. Ett befäl påpekar: "... verksamheten uppfattas som nedbrytande, ohållbar och strävande efter att en olycka ska hända" skriver ett befäl.

Christer Bruzelius menar att det tar ett tag innan nya scheman och arbetstider börjar fungera i rederiet?

– Ja men hur länge ska det behöva ta? säger Peter Skoglund.

I ett skriftligt meddelande skriver Christer Bruzelius "Vi anser att uttalandena från Peter Skoglund är raljanta och onyanserade. I vissa fall dessutom direkt felaktiga, det föreligger inget nyttjandeförbud från Transportstyrelsen. Tvärtom har vi en konstruktiv dialog med Transportstyrelsen kring de åtgärder som vi planerar att genomföra beträffande arbetstidsförläggningen ombord"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!