DG:s reklamkampanj är tillbaka i tv-rutan

Destination Gotland har börjat marknadsföringen av resor till ön inför sommaren 2021.

Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland. Lilla bilden: Skärmklipp från reklamfilmen "En dos av Gotland".

Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland. Lilla bilden: Skärmklipp från reklamfilmen "En dos av Gotland".

Foto: Henrik Radhe

Gotland2021-01-01 17:03

I början av november tog DG beslut om att stoppa alla sina planerade reklamkampanjer inför stundande advent och jul. Men strax före julhelgen startade marknadsföringen inför sommaren 2021, och sedan dess har reklamfilmen "En dos av Gotland" synts i tv. 

Den nya reklamsnutten, som avslutas med uppmaningen "Dags att boka sommarresan", är en kortare och omarbetad version av den drygt fem år gamla kampanjen "Jorden runt på en ö", som föregicks av att privatpersoner fick skicka in över 2 000 bilder på gotländska platser som liknar platser någon annanstans i världen. 

– Förhoppningen är att det ska gå att besöka Gotland och turista igen under nästa sommar i linje med Sveriges ambitioner om att begränsa smittspridningen i samhället och tillgång till vaccin, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, om varför man valt att genomföra kampanjen inför sommaren 2021.

Enligt Adam Jacobsson har man sett en tydlig trend under det gångna året för att upptäcka Sverige. 

– Dels för att det varit svårt att resa utomlands, dels för att längtan ut i naturen har ökat. Vi tror att kommande sommar, under förutsättning att regeringen och Folkhälsomyndigheten tillåter, blir en tid då många kan resa igen – för att träffa nära och kära, eller för att åka på semester, säger han.

Han framhåller att Destination Gotland fortsätter att följa myndigheternas råd och restriktioner.

– Vi har ett stort fokus på att säkerställa trygga resor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!