DG:s vd: "Självklart är det jobbigt"

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius svarar på flera frågor om turen med M/S Visborg och de tekniska problemen med M/S Visby.

M/S Visborg har varit tagen ur trafik sedan incidenten på Östersjön. Under torsdagseftermiddagen lär hon sättas in i trafik igen.

M/S Visborg har varit tagen ur trafik sedan incidenten på Östersjön. Under torsdagseftermiddagen lär hon sättas in i trafik igen.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2020-02-27 14:31

Bolagets vd Christer Bruzelius har varit en upptagen man sedan M/S Visborg var inblandad i en incident på Östersjön. Då girade fartyget kraftigt ner i en vågdal under onsdagseftermiddagen –  vilket resulterade i att möbler, inredning och passagerare kastades runt inuti fartyget. 

Nu svarar han på flera frågor om vad som hände och frågorna som har kommit till redaktionen efteråt. 

Nu är det nästan ett dygn sedan händelsen med M/S Visborg. Hur ser ni på det som inträffade? 

– Vi arbetar med att göra i ordning fartyget för eftermiddagsturen till Nynäshamn. För att vi skall kunna ge de passagerare som skall åka en bra resa, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland. 

Har besättningen på något sätt agerat felaktigt? Eller hur ser ni på det? 

– Händelsen är helt relaterad till de väderleksförhållanden som rådde igår och befälhavaren gör alltid en bedömning inför resan. Vi är mycket trygga i att våra befälhavare fattar rätt beslut inför olika vädersituationer, säger Christer Bruzelius. 

Hur mår personalen efteråt? Hur har de tagits hand om? 

– Självklart är det lika jobbigt för personalen som för passagerarna när sånt här händer. Vi har haft flera genomgångar efter det som hände under onsdagen med vår personal för att säkerställa att de mår bra och de som inte känner sig bra erbjuder vi stöd via företagshälsovården, säger Christer Bruzelius.

Polisen fick in en anmälan om arbetsplatsolycka. Hur pass skadad är er personal?

– Vi hade tre passagerare och två i personalen som blev skadade. De åkte i väg med ambulansen och en minibuss till sjukhuset, vår personal mår i dag bra, säger Christer Bruzelius.  

Hur påverkar den senaste tidens händelser förtroendet för Destination Gotland? 

– Jag tror att det bästa sättet att skapa förtroende för vår verksamheten är att besättningen agerar på ett professionellt sätt när sånt här händer och det är min uppfattning att vi också gjorde, säger Christer Bruzelius.  

Kan du beskriva hur den senaste tidens händelser har känts för er?

– Självklart är det jobbigt när flera händelser kommer efter varandra men vi fokuserar helt på att hjälpa alla våra passagerare som behöver hjälp med att boka om eller ändra sin resa, säger han.

Hur löser ni fraktfrågan till Gotland? 

– Vi jobbar intensivt med åkerierna för att hitta olika lösningar när sånt här händer och det brukar gå bra. Självklart blir det förseningar i deras transporter också när sånt här händer. 

Hur såg det ut på bildäck – hade bilar och last förskjutits?

– Fordonen på bildäck påverkades inte av händelsen. Däremot var det några bagagevagnar som välte, säger Christer Bruzelius.  

Hur kan ni säkerställa att det inte händer igen? 

– Vi kommer att göra en utredning internt om detta och vi förväntar oss också att Transportstyrelsen kommer att se på detta. När vi är klara med det får vi analysera om vi skall ändra våra rutiner. 

Varför händer det med den nya färjan? 

– Det som hände under onsdagen är inte kopplat till nya färjan. Händelsen är väderrelaterad och kunde lika gärna ha inträffat med något av SF 1500-fartygen.

Har det med konstruktionen att göra? 

– Det har ingenting med konstruktionen av fartyget att göra. 

Hur oroliga ska era resenärer vara? 

– De skall känna sig trygga i att vi före varje resa gör en noggrann genomgång av de väderleksförhållanden som råder innan befälhavaren fattar beslut om att vi skall köra. 

Hur många passagerare har nu påverkats av de inställda turerna? 

– De som påverkades igår var mellan 1100-1200 stycken.

Vilka reaktioner har ni fått efter händelsen? 

– Många har lyft fram besättningens snabba agerande efter händelsen.

Hur utreder ni själva det här?

– Vi går igenom detta efter våra fastställda rutiner tillsammans med våra befälhavare.

Kommer gotlänningarna få vänja sig med att sådana här saker kommer att kunna inträffa?

– Det är en mycket ovanlig händelse jag har inte varit med om detta tidigare under mina snart åtta år i trafiken. 

Många personer vittnar om att färjan är mer ostadig än de andra fartygen? Är det så? 

– Detta har ingenting med fartygets konstruktion att göra hon uppfyller alla de krav som myndigheterna ställer på den här typen av fartyg.  

Vilken erfarenhet hade gårdagens besättning?

– Driftsbesättningen och fartygets befäl inklusive befälhavare och överstyrman tillhör våra mest erfarna besättningsmedlemmar. 

Under torsdagen skulle M/S Visby ha ersatt M/S Visborg mellan Visby och Nynäshamn. Men Destination Gotland tvingades ställa in två turer på grund av tekniska problem.

Flera personer har hört av sig till redaktionen att de tycker att Destination Gotland borde ha kunnat gå ut med det beskedet tidigare. Nu hade flera resenärer redan hunnit köpa frukostbricka och slå sig ner i sin hytt. 

Kaptenen sa till passagerarna att ni arbetat på problemen under natten. Kunde ni inte ha levererat beskedet tidigare än vad ni gjorde?

– Vi kommer titta på det här i efterhand om vi hade kunnat informera tidigare. Vi gjorde en besiktning av bogvisiret på morgonen och kunde konstatera att det var ett tekniskt fel, säger Christer Bruzelius. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!