Det säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande på OK/Q8 i Stockholm.
– Det handlar om lagen om tillgång och efterfrågan. Just nu är efterfrågan på diesel inte särskilt stor och mycket tyder på att dieseln kommer att bli mycket dyrare än bensinen framöver.
Göran Lindblå poängterar dock att priseffekten är resultatet av politiska beslut.
– Skatterna har en avgörande betydelse. Nu diskuteras ju skattelättnader för dieseln och då kan utfallet bli annorlunda. För bensinens del handlar det om råoljepriset. Sjunker det så sjunker sannolikt priserna, men återigen är det politikerna som styr genom skatteuttaget.
Mycket handlar om vart världskonjunkturen är på väg.
– Om USA, som är den stora förbrukaren av bensin, går över till mer etanol kommer man där inte att behöva importera så mycket olja. Det i sin tur gör att Europas raffinaderier får en överkapacitet och då sjunker priserna.
– Och en riktig lågkonjunktur gynnar dieseln eftersom de flesta tunga transporter körs på det, säger Göran Lindblå.