Dino: "Färjetrafiken är en ödesfråga för ön"

Minskad turtäthet och långsammare färjor vore förödande för Gotland. Det menar Tillväxt Gotlands ordförande Paul "Dino" Larsson: "Gotland behöver komma närmare fastlandet."

Paul "Dino" Larsson och Tillväxt Gotland vill se snabba och täta överfarter, tur och retur med flyg över dagen till hela Sverige, klimatsmarta resor, konkurrenskraftiga priser, en nordlig och en sydlig fastlandshamn samt en reservhamn på Gotland, och sist ett trafiksystem för beredskap och samhällsnytta.

Paul "Dino" Larsson och Tillväxt Gotland vill se snabba och täta överfarter, tur och retur med flyg över dagen till hela Sverige, klimatsmarta resor, konkurrenskraftiga priser, en nordlig och en sydlig fastlandshamn samt en reservhamn på Gotland, och sist ett trafiksystem för beredskap och samhällsnytta.

Foto: Magnus Ihreskog

Gotland2021-03-05 13:10

Inför den kommande upphandlingen av färjetrafiken har Tillväxt Gotland tagit fram en rapport på hur de vill att framtidens trafik utformas.

– Förstudien som Trafikverket har gjort, på uppdrag av regeringen, handlar om statens perspektiv, inte Gotlands. Den vill vi nu bidra med för vi måste säkerställa att beslutsfattarna har underlag, säger Tillväxt Gotlands ordförande, Paul "Dino" Larsson.

– Det här är en ödesfråga för ön.

I höstas presenterade Gotlands Trafikråd, som Tillväxt Gotland är en del av, sina ståndpunkter i frågan. De anser bland annat att Gotland behöver snabba och täta färjeöverfarter och konkurrenskraftiga priser för både passagerare och gods.

– Bra kommunikationer handlar inte bara om hur du och jag ska kunna ta oss till och från Gotland. Det är helt avgörande för vårt näringsliv.

Ett starkt näringsliv ger ökat skatteunderlag och det är en förutsättning för Gotlands välfärd, poängterar Dino Larsson.

– På så sätt berör det hela ön och alla gotlänningar.

Under år 2020 ökade befolkningen på ön till historiska 60 124 personer.

– Fungerande trafik är en grundförutsättning för att trenden ska håll i sig, säger Dino Larsson.

Han menar att transportvägen till och från Gotland aldrig varit så avgörande som i dag. 

– Gotland behöver komma närmare fastlandet, inte flyttas längre bort. Skulle man minska turtätheten och köra långsammare färjor försämras möjligheterna att satsa och investera på Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!