Djungelns lag råder på telemarknaden
Plötsligt en dag kopplades telefonen ur hos Eva Bergström i Källunge.
Det är inte lätt att vara telekund i dag. Även företagen i branschen suckar. Det finns regler, men de följs inte alltid.
Eva Bergström i Källunge blev en dag uppringd av en försäljare vid företaget Teleman i Lund. Han ville att hon skulle byta teleoperatör, men det ville inte Eva. Hon ville stanna hos Geab.
Trots det fick Eva med posten några dagar senare en bekräftelse på abonnemangsbytet. Samtidigt stängdes hennes telefon av. En spökröst mumlade om förvalsnummer.
"Blev fly förbannad"
- Jag blev fly förbannad! Jag ville ju inte byta! Och tänk om det hänt något, när jag var utan telefon!
Eva Bergström erinrade sig samtalet med företaget och hittade telefonnumret till deras kundtjänst.
- Jag ringde och var arg. Där bad man om ursäkt och lovade att koppla in telefonen igen, vilket också skedde så småningom.
Men vem kopplar egentligen ur och i telefonerna? Eva hade ju Geab som operatör, hur kunde då Teleman säga att de skulle koppla bort hennes telefon? Följ med på den överraskande telefonrunda som GT gjorde efter samtalet med Eva Bergström. Först Geab:
- Det är inte vi utan Telia, som sköter kopplingarna av teleledningarna, säger Sven-Olof Karlsson, tele- och elhandelsansvarig vid Geab.
Raggar varandras kunder
Han säger att därför har företaget i dag ett stort bekymmer.
- Vi vet faktiskt inte hur många telekunder vi har!
Orsaken är alla de andra teleoperatörerna som raggar bland hans telekunder. När någon kund nappar på ett erbjudande från en annan operatör försvinner kunden utan att Geab får veta något om det.
- Vi får aldrig reda på varför en kund slutat ringa. Är han avliden, på en jorden-runt-resa eller har han flyttat till en annan förvalsoperatör? Vi kan ha tappat hundratals kunder utan att veta om det, och det är mycket problematiskt för oss, säger Sven-Olof Karlsson, som tycker att Telia borde se till så att den gamle operatören får besked om flyttningarna.
Telia-Skanova-Telia...
Jag ringer till Telia för att få bekräftelse på att det är där man gör omkopplingarna i teleledningarna. Efter att ha suttit i telefonkö får jag beskedet att det är företaget Skanova som sköter ledningarna. På företagets hemsida finns ett telefonnumme som leder till ...Telia.
- Skanova är egentligen inget företag, säger Håkan Ström, pressansvarig på Telia-Sonera.
- Det nya namnet är Network Sales, det är de som kopplar ledningarna.
"Kunder kidnappas"
Varför kan inte Telia eller Network Sales informera om vilka man kopplar hit och dit?
- Det är inget som vi kan åta oss, säger Håkan Ström som mycket hellre vill prata om vilket jättebekymmer han tycker att alla andra teleoperatörer utgör.
- De kidnappar ju förvalskunderna och deras abonnemang! Vi har hos Post- och Telestyrelsen krävt ordentligare kontrakt, inklusive personnummer.
På tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen (PTS) säger Mattias Grafström, pressavdelningen, att det kommer in ungefär 100 klagomål i månaden från telekunder som anser att de blivit felaktigt behandlade.
Stort mörkertal
Det tycker han är för mycket, samtidigt som han tillstår att mörkertalet förmodligen är stort. Hur många känner till att man kan klaga hos PTS?
- Muntliga kontrakt gäller även om vi rekommenderar förvalskunderna att de ska be att få skriftliga kontrakt. Om någon klagar ska operatören kunna bevisa att kunden godkänt även det muntliga avtalet.
- Hur då?
- Genom ett inspelat samtal.
- Men då ska de väl informera kunden om att samtalet spelas in?
- Nej, det behövs inte.
Teledjungel
I dag finns 35 förvalsoperatörer i Sverige, förutom Telia. De raggar kunder bland de 5,7 miljoner personer som i dag har fast telefoni. 1,7 miljoner har annan operatör än Telia.
Mattias Grafström säger att egentligen har kunderna en skyldighet att meddela sin gamla operatör att de säger upp sitt avtal. Det står i avtalet med förvalsoperatörerna att de ska göra så.
- Det här ska den nya operatören informera kunden om.
Förutom Telia har i dag också ett antal operatörer rätt att teckna teleabonnemang med kunderna, något som tidigare var förbehållet Telia. Så räkna med fler raggningsförsök i en teledjungel som egentligen ingen verkar särskilt nöjd med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!