Dödsboet fick inget stöd

­Rederichefen har aldrig sagt till mig att han tagit emot några rederirabatter.
Det säger styrelseordföranden i Rederi AB Gotland som igår vittnade inför Gotlands tingsrätt där den stora mut-rättegången avslutas med striden om vem som har rätten till 11 miljoner i kvarstad.

Gotland2004-08-18 04:00
Rederichefens dödsbo, som driver frågan, fick inte något stöd av rederiets ledning. Både vd:n Jan-Erik Rosengren och styrelseordföranden Jan-Eric Nilsson tog helt avstånd från rederichefens agerande. De ansåg att han varken hade rätt att åta sig konsultarbetet eller ta emot rederirabatter för egen del.
­Det finns inget utrymme för sidouppdrag, anställningen är på heltid, säger Jan-Eric Nilsson.
<span class='mr'>Får inte förekomma</span>
Bolagsledningen fick i november 2003 i samband med en skatterevision på Rolls Royce reda på att 500000 kronor gått till rederichefens privata konto i Schweiz.
­Han förklarade då att Rolls Royce felformulerat handlingen och att det i stället var fråga om ett konsultarbete.
­Det får inte heller förekomma, sa Jan-Eric Nilsson tvärsäkert.
Gör bolagets anställda sådana uppdrag är det bolaget som ska ha betalt.
<span class='mr'>Bolaget täcker kostnader</span>
Jan-Eric Nilsson frågade vid det tillfället rederichefen om det fanns några mer pengar utbetalda till honom men han nekade till det.
­Han ljög för mig, säger Jan-Eric Nilsson som senare fick veta att det rörde sig om en betydligt högre summa.
Jan-Eric Nilsson ser två fel.
­Pengar har gått till en enskild befattningshavare och storleken på summan är för hög.
Dödsboet anser att rederichefen jobbade för att underlätta fartygsbyggena, men bolagsledningen tycker inte att han kan ta pengar för extraarbetet själv.
­Hos oss har varje tjänsteman sin lön och kostnader i samband med bygget täcks av bolaget. Han har aldrig gjort gällande att han löst det själv med egna pengar, säger Jan-Eric Nilsson.
Några bisysslor accepteras inte.
­Inte utan ledningens godkännande.
<span class='mr'>Ingen ensam teckning</span>
Synen på rederirabatter är klar.
­För att en rabatt ska utgå i min värld krävs ett avtal och vi har inte haft något avtal med varken Rolls Royce eller Wärtsilä eftersom de är underleverantörer.Kontrakten skrivs med varven.
Vem som hade rätten att skriva på avtal i bolaget ansåg han kristallklart.
­Ingen tecknar firma ensam, säger han.
Rederichefen sa vid erkännandet att han begärt och fått pengar som låg och skvalpade i systemet.
­Jag vet faktiskt inte vad han avser. Det är inget fenomen jag känner till, svarade Jan-Eric Nilsson.
<span class='mr'>Världsrykte</span>
Mutor visste han lite mer om, men har aldrig själv blivit erbjuden detta smörjmedel.
­Jag har en känsla av att synen på muter snarare varierar i olika länder än i olika branscher.
Jan-Eric Nilsson var annars nöjd med rederichefens insats.
­Rederichefen skötte jobbet han var satt att göra och det har han gjort så länge jag känt honom. Hans kunnande hade stor betydelse för rederiet och han åtnjöt ett världsrykte som en av de absolut bästa i branschen.
­Men han hade blivit avskedad om det visat sig att han tagit emot mutor, säger Jan-Eric Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om