Drömbygget äntligen på väg

Med en bilratt i ena handen knackar Bertil Klintbom på.
- Nu kan vi ta den där provturen, som jag har lovat, säger han.
Vanudå? Javisst, ja! Polletten ramlar ner. Någon av de första dagarna av år 2005 berättade vi i ett GA-reportage att Bertil dragit igång sitt privata drömprojekt - att bygga en bil.

Gotland2006-06-30 06:00
Bilen är nu byggd, besiktigad och klar och nu har han kommit till den del i projektet som består i att utlovade provturer skall genomföras.

Det är med berättigad stolthet som Bertil Klintbom vrider om nyckeln och startar sitt hemmabygge. Sällan har uttrycket nygammal passat bättre. Bilen är verkligen ny, till stor del tillverkad under de två senaste åren. Men modellen är gammal. Bertil har haft en sportbil från 30-talet, en Morgan Super Sport från 1933-34, som förlaga. Ambitionen har inte varit att på precis varje punkt få repliken att efterlikna förlagan, men nog ser Klintboms nybygge ut som en verklig veteran.
Visst är det speciellt att åka omkring i denna bil. Man sitter lågt, så lågt att man nästan tror att rumpan släpar i marken. Man får gott om frisk luft, både av fartvinden och av att det blåser kraftigt.
Men åkkomforten är det inget fel på.

Avkopplande bygge
Den speciella känsla som infinner sig beror nog mest på att man sitter bredvid mannen som byggt bilen från noll och intet. Han bestämde sig för att bygga en bil - och han gjorde det!
Bygget har för Bertil Klintbom varit en avkoppling från vardagliga saker som byggen av skolor, kongresshall och andra kommunala byggnader. Han är nämligen avdelningsdirektör för bygg- och projektavdelningen på tekniska förvaltningen.
- Det blir mycket papper i det jobbet, så det är skönt att jobba med händerna emellanåt, säger han.
Hans verkstad ligger i en före detta ladugård vid Tuer i Bro.
I Bertil Klintboms fall var det emellertid mycket som gjordes innan han började använda händerna och svetsa och bocka plåt och montera saker, som tillsammans skulle bli en bil.

Ordentlig plan
Lägger man ut bilens tillblivelse på en tidsaxel så får man se till att den börjar i mitten på 80-talet. Då uppstod tanken på ett bilbygge. Att bygga modellflygplan hade Bertil sedan länge sysslat med. Nu föresvävade det honom att det också borde gå att bygga en bil. En trehjulig Morgan från 30-talet var en tänkbar favorit. Tanken grodde under många år. Under år 2003 började Bertil att göra en ordentlig planläggning för hela bygget. Detta med att först ta reda på gällande bestämmelser, sedan planera och därefter bygga är den riktiga ordningen. Det understryker Bertil och det är hans goda råd till andra som går i bilbyggartankar. Kolla bestämmelser, planera, bygg!
Den 4 december 2004 började han inhandla komponenter till bilen och det har under byggnadstiden blivit till en sport att hitta billigast möjliga delar. Där har Internet varit en bra källa. Dessutom har det gällt att se om inte saker i omgivningen kan konverteras till bildelar. Här kan ges ett exempel: Själva den blanka nosen på bilen är en bit av en varmvattenberedare!
Den 1 juni i år är ett viktigt datum. Då gjordes registreringsbesiktningen hos Svensk Bilprovning och resultatet blev ett godkännande. Då bör nämnas att bilen tre gånger tidigare besiktigats i olika stadier av besiktningsman från SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.

Rally på lördag
- Det var jättespännande när jag kommit så långt att jag kunde provköra bilen för första gången, säger Bertil Klintbom.
Allt fungerade som det var tänkt vid första provturen, ganska säkert en följd av den noggranna planeringen. Nu har bilen gått dryga 50 mil och fler lär det bli. Sommartid tänker Bertil glida omkring med sitt hemmabygge, gärna med frugan Berit på passagerarplatsen.
På lördag ordnar Gotlands Veteranbilklubb ett veteranbilsrally där ett 70-tal veteranfordon väntas medverka. I det sammanhanget kommer Klintboms bil att utmärka sig som den allra nyaste bland veteranerna - fast så kan man egentligen inte säga eftersom definitionen på en veteranbil är att det är en bil som tillverkats för mer än 30 år sedan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om