"Dubbdäck är överlägsna nu"

Dubbat eller odubbat?Vilka vinterdäck är egentligen bäst att använda på bilen?- I det hala väglag som är just nu så är det bara dubbdäck som räcker till, säger Åke Andersson på Åkes bilvård i Visby.

Dubbat eller odubbat? Dubbdäck är det överlägset bästa vid dagens väglag, säger Åke Andersson.                                                                                                                                         Foto: Bengan Zettergren

Dubbat eller odubbat? Dubbdäck är det överlägset bästa vid dagens väglag, säger Åke Andersson. Foto: Bengan Zettergren

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2009-12-17 04:00
Han har arbetat med däck i 25 år och när det gäller vinterdäck så är det till 95 procent dubbdäck som han säljer till gotlänningarna.
- Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden, så kallade friktionsdäck, är bra när de är nya och har ett mönsterdjup på nio millimeter. Och när det är lös fin snö på vägen. Men på dessa däck är det bara gummit som arbetar så när mönsterdjupet kommer ned på hälften har väggreppet försämrats rejält, säger Åke Andersson.

Inte dyrare
Han rekommenderar av trafiksäkerhetsskäl familjer och andra som behöver köra när det är vinterväglag att köpa dubbdäck.
- De är inte dyrare än friktionsdäck. För ungefär femtusen kronor får du fyra nya dubbdäck. Det är en billig livförsäkring.

Vill inte moralisera
Vägverket har på senare år propagerat för minskad användning av dubbdäck, framför allt i storstäder med mycket trafik.
Detta sedan flera studier visat att dubbdäcken river loss många gånger fler partiklar från vägbanan än dubbfria, partiklar som är hälsofarliga att andas in.
Är det många som kör med dubbdäck i onödan?
- Vi vill inte vara moraliserande. Vi vill bara att människor ska tänka efter när de väljer däck. Dubbdäck är överlägsna när det är isigt, men om man kan välja att inte ta bilen när väglaget är för besvärligt eller om man har en bil med antisladdsystem så räcker det med dubbfria vinterdäck, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
För den bästa livförsäkringen, utöver bilbältet, är att ha en bil med så kallat antisladdsystem, menar han. Sedan detta kom på bred front i bilar från 2003-2004 så antalet olyckor minskat.
Hur och var man kör har också betydelse för vilka däck som är bäst. Och hur däcken är. Dubbdäck kan ge en falsk trygghet om de är slitna.
- Bara för att det rasslar under bilen så behöver det inte betyda att väggreppet är bra, säger Claes Tingvall och tillägger halvt på skämt.
- Det allra bästa ur trafiksäkerhetssynpunkt vore att ställa av alla bilar utan antisladdsystem över vintern.
Det finns tre typer av vinterdäck. Dubbade, odubbade för nordiska förhållanden och odubbade för mellaneuropeiska förhållanden.
Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har generellt sett jämförbara vägegenskaper med dubbdäck, utom på våt is där de dubbade är bättre, visar studier som gjorts av statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Det finns inga perfekta däck för alla situationer och väglag. Sommardäck är dock aldrig ett alternativ till dubbfria vinterdäck. Gummiblandningen i däcket blir för hård när det blir kallt.
I Oslo, Bergen och Trondheim i Norge har man infört avgifter för att få ned andelen dubbdäck. Det har lett till att mycket färre trafikanter väljer dubbdäck. Trots det har de allvarliga trafikolyckorna inte ökat.
Källa:VTI och Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om