Dubbel räkning när Geab byter system - för att spara pengar
I fredags fick Jan Ekedahl en elräkning från Geab. Den var ungefär dubbelt så stor som han räknat med.
Men det innebär att flera tusen gotlänningar nu får betala för två månader istället för en.
- Varför gör man det här i december när det är jul och många har restskatt som ska betalas? Väldigt okänsligt av Geab, tycker Jan Ekedahl.
Han och hans familj bor i ett stort hus i Alva, ett hus som delvis är el-uppvärmt. Han hade väntat sig en räkning på ungefär 2 500 kronor så det blev en kalldusch när den var på drygt 5 000 kronor. I stället för att betala enbart för oktober får han nu betala även för förbrukningen i november.
- Det blir stora pengar för oss med eluppvärmningen. Jag får lösa det på något sätt, men jag tycker att Geab kunde informerat tidigare. Skickat ett brev där man förklarat varför det blir så här. Men det bästa vore om man delat upp den extra kostnaden i mindre delar eller genomfört förändringen under sommaren när elräkningarna är låga.
Kortad förfallotid
Mia Stuhre, marknadschef på Gotlands Energi AB, håller med om att det är dålig timing att det genomförs just nu.
- Vi skulle ha gjort det här i mars, men av olika anledningar blev vi försenade. Vi har ersatt fyra system med det nya kundservicesystemet och vi kunde inte vänta till våren eftersom vi redan avvecklat en del av de gamla systemen och sagt upp licenser. Det gick helt enkelt inte att backa. Det är olyckligt att det blir till jul, men vi kommer att vara generösa med avbetalningsplaner för de kunder som behöver dela upp betalningen, säger hon.
Hittills har kunderna haft nästan sextio dagar på sig att betala. Det innebär att den el man förbrukat under oktober fick man räkning på i november för att betala i december. Nu kortar Geab ned förfallotiden till 30 dagar och för att komma i fas så innebär det att många får dubbel räkning att betala senast den 2 januari.
- I fredags fick ungefär sjutusen kunder sin räkning. Hur många av dem som drabbas av dubbla räkningar vet jag inte exakt, men det kan röra sig om ungefär hälften av dessa, säger Mia Stuhre.
Enklare att förstå
Hon berättar att bolaget skickade ut ett kundbrev med information i slutet av november och att man sedan hade annons i lokaltidningarna tisdag och torsdag förra veckan.
- Det som är positivt är att vi har en mild höst så att förbrukningen generellt sett är lägre än normalt. Dessutom kommer kunderna i fortsättningen bara att betala för den el de faktiskt har förbrukat.
Tanken är också att fakturan ska bli enklare att förstå. Att döma av reaktionerna på Geabs hemsida så är det flera kunder som inte tycker att det blivit ett dugg lättare. Ett antal kunder har också skrivit och tackat för "julklappen" och förklarat att de kommer att byta elbolag.
Långa väntetider
Åtskilliga av dem som fick sin dubbla räkning i fredags har också ringt till Geab. För att kunna ta emot alla samtal utan att kunderna tvingades sitta och vänta länge förstärktes i går kundtjänsten, berättar Mia Stuhre.
I januari får 30 000 av Geabs kunder sina nya fakturor. Men då ska systemet ha kommit i takt och de ska slippa betala för en extra månad.
Skillnaden blir dock att man inte har lika lång tid på sig att betala räkningen som tidigare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!