"Dyra Gotland"-utredning mörkades

Har Gotland blivit för dyrt? Den frågan ville Gotland Promotion ha svar på i somras. Av tusen tillfrågade tyckte hälften att Gotland var för dyrt. Då lades hela undersökningen i malpåse.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2013-02-07 06:00

Till Almedalsveckan i fjol skulle den stora undersökningen från HUI, Handels utredningsinstitut, ha presenterats. Gotland Promotion, som i dag ägs till hundra procent av Destination Gotland, bad tillsammans med Inspiration Gotland och regionen HUI fråga 1 000 personer om Gotland blivit för dyrt. Resultatet var nedslående. Hälften av de tillfrågade tyckte att priset på resorna var för högt.

Dyrt vara här

Dessutom uppgav de tillfrågade att de tyckte att Gotland var dyrt också när det gällde att bo, äta och att hitta på aktiviteter. För att de tillfrågade inte skulle fatta misstankar om syftet med undersökningen fick de även svara på en rad andra frågor. Över 90 procent angav den gotländska naturen som viktig. Klimat och kultur fick höga omdömen, medan utbudet av shopping och kommunikationer på ön fick betydligt lägre betyg.

Utredarna på HUI konstaterar att ingen annan faktor än priset på resorna har lika stor betydelse för Gotland. Men HUI pekar även på att priserna på boende, mat och arrangemang är för höga.

Gömdes undan

Med fakta på bordet betalade Gotland Promotion ensam ett ansenligt belopp, för att sedan gömma undan resultatet. Någon räkning skickades aldrig till Inspiration Gotland och regionen.

– Styrelsen fattade beslutet att inte gå vidare med den. Jag minns inte vad den kostade, jag har det inte i huvudet, säger Per-Erling Evensen, verksamhetsledare på Gotland Promotion.

Han menar att det fanns en stor otydlighet i undersökningen, eftersom lika många tillfrågade var neutrala som de som menade att priserna var för höga.

– Slutsatserna i rapporten blev tyvärr motsägelsefulla, säger han.

Väntar på faktura

Sofia Wollman är vd på Inspiration Gotland, där regionen är huvudman, och hon väntar fortfarande på en räkning.

– Undersökningen gjordes av Destination Gotland, Gotland Promotion och regionen.

– Den är jättespännande, men det är ett oklart läge nu vem som äger den. Eftersom jag inte fått en faktura kan jag inte säga något, säger Sofia Wollman.

Hon tror inte längre att någon räkning kommer, och därmed riskerar HUI:s unika rapport att bli bortglömd.

Regiondirektör Per Lindskog är styrelseledamot i Inspiration Gotland. Han minns inte att han tagit del av undersökningen, men nu tänker han agera.

– I måndags pratades det om den och nu har jag fått den på mejlen. Jag vill analysera resultatet innan jag har några kommentarer, säger han.

1 010

så många svenskar ingick

i undersökningen.

87 procent av de som inte

besökt Gotland vill hit.

80 procent av de som varit

här vill tillbaka.

94 procent tycker Gotland är naturskönt och vackert, medan bara 13 procent av besökarna uppfattar shoppingen som en fördel för ön.

49 procent av besökarna

såg biljettpriset som negativt.

53 procent av de som inte

varit här uppfattade biljettpriset negativt.

Källa: HUI

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om