Dyrare resor med de nybyggda "Kinafärjorna"
Omkring en hundralapp dyrare för fastlänningar, jämfört med storfärjan, men fördelaktigare Gotlandsrabatt.Det kan bli verkligheten när de omtalade ¿Kinafärjorna" sätts in nästa år.Vad säkerheten och bemanningen ombord beträffar står rederi och fackförening (SEKO Sjöfolk) fortfarande långt ifrån varandra.Rederiet står fast vid en bemanning på 28 man, facket kräver 40.
Det ser ut att bli dyrare. Vi kommer att fastställa priserna under hösten tillsammans med Rikstrafiken.
Dyrare i förhållande till dagens stora färjor, men billigare än nuvarande snabbfärja, alltså. I övrigt blir det inga större förändringar, men bolaget jobbar vidare på en fördelaktigare gotlandsrabatt tillbaka till hur det var för några år sedan med närmare 50 procents rabatt.
<span class=MR>¿Osvuret är bäst"</span>
Den senarelagda tidsplanen håller sig och den första nya färjan kan komma i trafik till nyår:
Jag blir mer och mer stärkt i den uppfattningen, säger Sten-Christer Forsberg. Det tycks inte vara omöjligt, men osvuret är bäst.
Den andra nyfärjan beräknas tas i trafik till sommaren 2003.
Vad konflikten mellan facket och rederiet beträffande säkerhet och bemanning ombord är positionerna oförändrade.Facket kräver en bemanning på 40 man. Rederiet står fast vid 28.
Vi står fortfarande långt ifrån varandra, säger Christer Engström på SEKO Sjöfolk, och några förhandlingar är inte på gång. Förmodligen blir det inte heller några förrän den första färjan kommer och den operativa kontrollen är genomförd.
Följer Sjöfartsverket de regler som finns borde antalet bli 40, menar Christer Engström:
Men idag kan man inte lita på verket, säger han, de går ifrån reglerna mer och mer. Det är mer internationella regler som tycks gälla och de är lägre vad gäller säkerheten ombord.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!