Efter BRA-beskedet – det händer med elflygsplanerna

BRA lämnar Bromma efter årsskiftet, men planerna på en elflygslinje mellan Visby och fastlandet lever vidare. Det menar BRA:s hållbarhetschef Lars Resare. "Fortsatt en lämplig sträcka att introducera den nya teknologin på", säger han.

Planerna om en kommersiell elflyglinje lever vidare, menar BRA:s hållbarhetschef, Lars Resare.

Planerna om en kommersiell elflyglinje lever vidare, menar BRA:s hållbarhetschef, Lars Resare.

Foto: Heart Aerospace

Gotland2024-10-06 12:31

Flygbolaget BRA har tidigare pratat om att en kommersiell premiärtur med elflyg, levererat av Heart Aerospace, skulle kunna bli av 2028. Bromma och Visby har målats upp som en lämplig sträcka att införa flyget på.

Efter beskedet om att BRA slutar flyga mellan Visby och Bromma, har bland annat Tillväxt Gotland och regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) frågat sig hur det kommer att påverka elflygsatsningen.

undefined
Lars Resare, hållbarhetschef på BRA.

Lars Resare, hållbarhetschef på BRA, menar dock att det inte kommer ha någon större inverkan på deras planer gällande elflyget.

– Vårt engagemang inom ny teknologi är oförändrat. Vi behöver ställa om, och det ändras inte av att vi har ändrat affärsmodellen lite och börjar flyga åt SAS. Behovet av att använda flygplan som har lägre klimatpåverkan kvarstår, säger Lars Resare.

Han ser det fortsatt som möjligt att sträckan mellan Bromma och Visby kan bli först ut med en kommersiell linje med elflyg.

– Det finns inget som säger att det inte fortsatt skulle vara en lämplig sträcka att introducera den nya teknologin på, den dagen det finns ett färdigt elflyg, säger Lars Resare.

undefined
BRA slutar trafikera Bromma flygplats efter årsskiftet. Det ska dock inte ha någon inverkan på elflygsplanerna, säger Lars Resare.

I februari sa Stockholm stad upp avtalet med Bromma flygplats, som sträcker sig till 2038. Anledningen bakom är att man vill bygga en helt ny stadsdel på platsen. Efter BRA:s besked om att de slutar trafikera flygplatsen, har röster höjts om att påskynda avvecklingen.

– Det är ett välkommet besked. Nu hoppas vi att regeringen säger upp avtalet med Swedavia så att vi kan påbörja arbetet med 16 000 nya bostäder på Bromma flygplats, sa Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, till SVT efter BRA:s besked.

Lars Resare tror dock att oavsett om avvecklingen påbörjas tidigare än 2038, så kommer det inte att vara avgörande för en eventuell elflygslinje mellan Gotland och fastlandet.

– Det vi kan utgå från är att när det finns ett flygplan som är godkänt för kommersiell flygtrafik, och det finns en möjlighet för marknaden att kunna betala för att introducera teknologin, så finns möjligheten för en linje mellan Gotland och fastlandet. Sen om det blir till Bromma, Arlanda eller någon annan flygplats får framtiden utvisa, säger Lars Resare.

Huruvida de tidigare uppgifterna om en eventuell premiärtur under 2028 är realistiskt, är svårt att säga, menar Lars Resare.

– Det får tillverkarna svara på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!