Efter bytet till Östersund: "Ett helt annat engagemang"

Mer än ett halvår har gått sedan SOS Alarm i Östesund tog över hanteringen av 112-samtal på Gotland. Både Region Gotland och Falck Ambulans är mycket nöjda med flytten.

Den 5 maj 2020 tog SOS Alarm i Östersund över hanteringen av alla 112-samtal på Gotland. Både regionen och Falck ambulans är mycket nöjda med flytten.

Den 5 maj 2020 tog SOS Alarm i Östersund över hanteringen av alla 112-samtal på Gotland. Både regionen och Falck ambulans är mycket nöjda med flytten.

Foto: Erik Sandberg,TT/Dennis Pettersson

Gotland2020-12-28 19:09

Den 5 maj 2020 tog SOS Alarm i Östersund över hanteringen av alla 112-samtal på Gotland. Anledningen var att Region Gotland hade framfört en hel del klagomål mot ledningscentralen i Stockholm, som skötte dirigeringen tidigare.

– Vi är väldigt nöjda. Östersund sköter jobbet på ett bra sätt, men framförallt har vi en bra kommunikation med dem, nästan på ett personligt plan, säger Rolf Forsman, beställarchef på Region Gotland.

SOS Alarm, som tar emot alla 112-samtal, har 15 centraler i Sverige. Centralen i Östersund är betydligt mindre än Stockholm. Förutom Gotland dirigerar de även Jämtland och Västerbotten.

– Det är ett helt annat engagemang och det beror naturligtvis på att det är en mycket mindre central, med färre personer, säger Rolf Forsman.

Personalomsättningen är också betydligt lägre än i Stockholm, personalen stannar helt enkelt kvar längre.

– Många av avvikelserna som kom in avsåg brister eller synpunkter på just larmcentralens arbete. En del avvikelser avsåg också att det var för många larm och att ambulanserna inte räckte till, men det har ju larmcentralen i Östersund inte kunnat förbättra.

Fram till 2005 hade SOS Alarm en central på Gotland, i anslutning till Visby brandstation. Därefter har driften skötts av SOS Alarm i Stockholm, utom under en tvåårsperiod 2011-2013 då sjukrådgivningsföretaget Medhelp skötte dirigeringen.

Även Cecilia Gustafsson, avdelningschef för Falck Ambulans på Gotland, är nöjd med flytten.

– Vi är jättenöjda. Nu är ju smekmånaden över, då man trevande lär känna varandra, och vi är fortsatt väldigt nöjda, säger Cecilia Gustafsson.

– De tar sig också tid att prata med oss och de svarar snabbt, det är jätteviktigt. Vi känner verkligen att vi jobbar tillsammans.

Hon tycker att den nya operatören ger mer genomarbetade uppdrag och att de är bra på att hushålla med resurserna, genom att titta på vilka andra vårdmöjligheter som finns tillgängliga och exempelvis råda patienten att uppsöka en vårdcentral istället, om det finns en sådan i närheten och tillståndet inte är akut.

– Har man bara en ledig ambulans så kanske man inte ska skicka den på just det larmet, utan hålla kvar den ifall det händer något allvarligare. De tänker lite utanför boxen och har en större helhetssyn, vilket säkert beror på att de är vana vid att jobba i glesbygd, säger Cecilia Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!