Efter färdtjänst-ilskan – kunderna nu "mycket nöjdare"

Efter raseriet mot färdtjänsten på Gotland menar nu regionen att antalet klagomål minskat rejält. "Vi märker att kunder är generellt nöjdare", säger kollektivtrafikchef Jyrki Vainio.

Många färdtjänstresor går till Visby lasarett. Antalet klagomål på färdtjänsten har enligt Region Gotland minskat kraftigt.

Många färdtjänstresor går till Visby lasarett. Antalet klagomål på färdtjänsten har enligt Region Gotland minskat kraftigt.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Gotland2021-07-01 10:23

"Ren kalabalik" och "enorm ökning av antalet klagomål på färdtjänsten" är rubriker man kunnat läsa i de gotländska tidningarna under våren. Kritik från kunder har framförts mot både huvudmannen Region Gotland samt bolaget som sköter bokning och samordning, DRT Solutions. Det har rapporterats om både färdtjänstbilar som kommit sent eller inte dykt upp alls, vilket satt kunderna i klistret.

Men med hjälp av bättre samplanering mellan parterna har trenden nu vänt, enligt Region Gotland.

– Klagomålen på färdtjänsten och sjukresor har minskat ordentligt och vi märker att kunder är generellt nöjdare. Vi har nu regelbundna möten med våra entreprenörer Taxi Visby och DRT Solutions, säger kollektivtrafikchefen Jyrki Vainio i ett pressmeddelande.

Pandemin har ökat pressen på färdtjänsten, bland annat eftersom kunder över 70 år har möjligheten att få åka ensamma i bilar. Sjukresor och resor till vaccinering prioriteras högre vilket innebär att väntetiden kan bli längre än normalt för övriga resor, enligt regionen.

– När vi skrev avtalen med entreprenörerna fanns inte corona. Sedan pandemin bröt ut har vi fått ändra och justera hela tiden. Det gäller att hela tiden försöka gissa och planera hur många fordon som kan tänkas behövas, säger Jyrki Vainio.

Taxi Visby, som utför transporterna, kör i dagsläget med fler fordon än vad avtalet kräver.
 

DRT Solutions tog över bokningarna den 1 oktober i fjol och övergången kantades länge av klagomål. Bolagets vd Björn Falk menar att man kämpat för att få folks förtroende.

– Även vi som beställningscentral är helt beroende av att kunderna känner sig trygga och vill åka med oss. Så de kvalitetsproblem som har funnits är inte bra och något vi verkligen vill få bort. Vi lever ju på att folk känner förtroende för oss och vill åka, säger han i pressmeddelandet.

Belastningen på färdtjänsten är som störst på förmiddagar och eftermiddagar, men genom en närmare dialog har regionen, beställningscentralen och taxibolaget nu blivit bättre på att förutse och planera för resebehoven och rätt fordonsmängd.

– Antalet klagomål har minskat, men det är alltid tråkigt när enskilda drabbas. Det är också ofta utsatta grupper. Nu är vi dock på god väg även om det också fortsättningsvis kommer att ske missar, säger Jyrki Vainio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!