Åkarna vill satsa pĂ„ privat utbildning

Regionen sÀger nej till att starta transportinriktningen pÄ det treÄriga fordons- och transportprogrammet pÄ Wisbygymnasiet. Nu planerar Gotlands Äkeriförening att starta en privat utbildning.

Magnus Lindby, vd pÄ Roma Grus.

Magnus Lindby, vd pÄ Roma Grus.

Foto: Lasse Linusson/arkiv

Gotland2023-06-07 18:10

Gymnasie- och vuxenutbildningens beslutade pÄ sitt sammantrÀde pÄ onsdagen att inte Äteruppta transportinriktningen pÄ fordons- och transportutbildningen pÄ Wisbygymnasiet.

– Det blir för dyrt. Den utbildningen skulle kosta ytterligare 10 miljoner kronor. Jag ser inte den möjligheten, sĂ€ger Rolf Öström (M), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnĂ€mnden. 

Inriktningen lades ner 2017. En av anledningarna var att transportinriktningen var en av de dyraste utbildningarna och en avveckling bedömdes spara 4,8 miljoner kronor.

– Det beslutet stĂ„r fast, sĂ€ger Rolf Öström.

Rolf Öström (M), oröförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnĂ€mnden.
Rolf Öström (M), oröförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnĂ€mnden.

Han pĂ„pekar att det inte Ă€r en utbildning regionen Ă€r skyldig att erbjuda. 

– Vi mĂ„ste ha nĂ€stan alla program och har mĂ„nga fler Ă€n andra kommuner eftersom vi inte kan samverka med andra. DĂ„ blir det ibland för smĂ„ Ă„rsklasser vilket ger en fördyring pĂ„ gymnasiet. Ö-lĂ€get Ă€r ett problem.

Eleverna som vill utbilda sig inom transportbranschen hĂ€nvisas till skolor i VĂ€xjö, Oskarshamn och Kalmar. Under 2021 och 2022 var det 15 respektive 14 elever som hade fordons- och transportprogrammet med inriktning transport, som sitt förstahandsval. 

– Det finns ocksĂ„ en vuxenutbildning med liknande inriktning och dĂ€r fĂ„r vi statsbidrag, sĂ€ger Rolf Öström.

Under hösten 2022 gjordes en rapport dĂ€r det bland annat framgĂ„r att mellan 14 och 24 chaufförer kommer att sluta inom de nĂ€rmaste 5 Ă„ren. 

Magnus Lindby, vd pÄ Roma Grus.
Magnus Lindby, vd pÄ Roma Grus.

Gotlands Äkeriförening med Roma grus VD Magnus Lindby hade hoppats att regionen sagt ja.

– Nu letar vi efter ett privat alternativ, sĂ€ger han och berĂ€ttar att medelĂ„ldern pĂ„ chaufförerna Ă€r 57 Ă„r.

Han rÀknar ocksÄ med att det kommer att behövas anstÀllas mellan 15 och 25 chaufförer inom de nÀrmaste Ären.

– Vi behöver fylla pĂ„, sĂ€ger Magnus Lindby.

Han berĂ€ttar att man tittar pĂ„ en lösning dĂ€r en privat gymnasieskola bidrar med den teoretiska delen. Det kan vara Guteskolan, som redan 2019 ansökte om att fĂ„ starta fordons- och transportprogrammet, inriktning transport. DĂ„ var det aktuellt med 36 platser. Den gĂ„ngen avslog Skolinspektionen. 

– Branschen kan stĂ€lla upp med vissa saker och hjĂ€lpa till med fordon och praktikplatser.

Finansieringen bygger pÄ att Àven en privat gymnasieskola har rÀtt att fÄ elevpengar om de startar en utbildning.

– Det blir inte lĂ€tt men det gĂ„r. Vi har egentligen inget val, sĂ€ger Magnus Lindby.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!