Under måndagen meddelade flygbolaget Air Leap att man ansökt om företagsrekonstruktion och att all flygning ställs in med omedelbar verkan. Det är Air Leap som regionen har använt för att flyga mikrobiologiskt material som blod och bland annat covidprover, som snabbt behöver komma till eller från Gotland och för vilket det krävs särskilda tillstånd från Transportstyrelsen.
Christer Stoltz har arbetat med de här frågorna sedan pandemin började och har sedan tidigare flaggat för vilka sårbarheter det finns i en akut situation.
– Med tanke på flygbranschens svajighet sedan pandemins start så har det varit en del grynnor och skär att passera under de här två åren. Som läget är nu har SAS, vad jag förstår, de här tillstånden. Det var en period under våren 2021 då de inte hade det, men nu är problemet att turtätheten är ganska låg och att tiderna de flyger är mitt på dagen, vilket gör det svårt att hinna få iväg prover, säger han.
Som det ser ut nu flyger SAS bara fyra dagar i veckan, vilket innebär problem när blod eller annat biologiskt material behöver komma hit akut. Eller när prover som tagits på morgonen fort behöver analyseras inför till exempel en operation.
– I nuläget har vi SAS, och så har vi avtal med Postnord så att de kan ta transporter. Det håller vi på och styr om till just nu. Sedan har vi färja morgon och kväll.
Det akuta läget har nationellt flaggats för en tid, och Christer Stoltz har fått hjälp av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) att inventera andra resurser.
– Om vi hamnar i en akut situation kan vi använda Heliflyg som MSB har avtal med. Vi har Kustbevakningen som kan hjälpa till, polisen har helikoptrar och Sjöfartsverket har en helikopter även om den inte är här just nu. Så gotlänningarna kan vara lugna ur det perspektivet.
När Stoltz märkte att Air Leap började dra ner på turerna och lade om från Bromma till Arlanda tog han kontakt med flygbolaget BRA som har störst turtäthet på Gotland, och som planerat för att skaffa dessa tillstånd under andra kvartalet 2022. De har nu ställt om och är i färd med att ansöka redan i dag eller i morgon.
– Transportstyrelsen har avsatt resurser för att handlägga deras ansökan snabbt. Under tiden har de lovat att på timmen eller minuten, om läget är akut, ge dispens för vår egen helikopter att frakta visst farligt gods.
Hans förhoppning är att frågan om samhällsviktigt flyg ska lyftas ännu högre och gärna permanentas. Inte bara för Gotlands del, utan även för de nordligare regionerna som har samma problem med tidskrävande transporter. Om han själv fick bestämma skulle det vara kravställt med tillstånd på farligt gods för strategiskt viktiga platser.
En som är inne på samma linje är Tobias Härlin som driver Jetpak i Visby, och som fått agera trollkonstnär med flygtransporterna under hela pandemin.
– Under hela den här tiden har vi aldrig kunnat planera mer än en vecka då turer ställts in. Flygbolagen har bytts och flygbolagen har bytt flygplats. Det har varit en enda röra men vi har löst det.
Han tycker också att det måste till stånd samhällsviktigt flyg för funktioner som bara måste fungera.
– Destination Gotland har en miljon kronor per dag i statsbidrag. Men flygen, som kan ta de tidskritiska transporterna, får ingenting. Det måste finnas ett flyg på morgonen och ett på kvällen. Vi bor ju för tusan på en ö.