I torsdags fattade regionstyrelsen beslut om att initiera ett projekt för att ta fram en modell för servicepunkter på landsbygden.
– Man kan säga att det är en utveckling av servicestrategin som regionen fastställde i september förra året, förklarar Ludvig Svedjer som kommer att leda projektet.
I strategin för serviceutbud på Gotland delas ön in serviceområden. För dessa geografiska områden ska det, inom rimligt avstånd, finnas tillgång till bland annat skola, äldreboende, trygghetspunkter och servicepunkter.
Vad är en servicepunkt?
– Det finns på flera platser i Sverige och man kan säga att det är en funktion som samlar vissa serviceverksamheter. Det finns ingen allmän definition, utan vårt jobb i projektet är att ta fram en modell för Gotland, säger Ludvig Svedjer.
Konkret, vad kan det handla om för service?
– Det kan handla om digitala servicestationer där man kan få hjälp med sina ärenden och handledning. Det kan finnas tillgång till turistinformation. Biblioteken och trygghetspunkterna för enklare vårdärenden kan även de utgöra en del av servicepunkterna.
Projektet påbörjas vid årsskiftet och ska pågå under tre år. Till en början ska konceptet testas på ett par platser, men målsättningen är att varje serviceområde ska ha en servicepunkt.
– Det är en utredning som måste göras grundligt. Vi ska undersöka vilka behov som finns i de olika områdena. Det är också viktigt att föra en dialog med medborgarna och få deras input.