Egen studietid hotar kvaliteten
Allt fler elever får allt färre lärarledda lektioner.Det är en tydlig tendens på Sveriges högskolor och universitet. - Från studentkårens sida kräver vi minst 15 timmar lärarledda lektioner per vecka, berättar Sebastian Svensson, ordförande i Gotlands studentkår Rindi.
Orolig. Sebastian Svensson, ordförande för Gotlands studentkår Rindi, oroas över trenden att allt fler elever får allt mindre lärarledd undervisning. Men på Gotland ser det ändå förhållandevis bra ut, menar han.
Foto: Petra Jonsson
Oroande utveckling
Det är främst inom humaniora och samhällsvetenskap som de lärarledda lektionerna blir färre, medan tekniska ämnen inte drabbas lika hårt. Detta beror på att det statliga stödet till lärosätena är högre för varje elev inom tekniska ämnen, än för eleverna inom humaniora/samhällsvetenskap.
- Hos oss har till exempel de som läser biologi väldigt mycket lärarledd undervisning, medan företagsekonomerna inte har alls lika många timmar med lärare: i snitt 7,6 timmar i veckan, medger Högskolan på Gotlands kommunikatör Petra Lindberg.
Än värre är det dock ute i landet, där de värsta exemplen tyder på att eleverna bara har ett par timmar i veckan med lärare och därmed förväntas plugga helt på egen hand i bortåt 35 timmar per vecka.
- Generellt sett i Sverige är jag orolig över utvecklingen. Men för oss på Gotland ser det ändå rätt bra ut, säger Sebastian Svensson.
Den bilden stöds av Julius Grandén och Klara Stålhandske, två av de elever som GT pratar med under gårdagslunchen. Båda läser ekologiprogrammet på Högskolan på Gotland, och de har gott om lärarledda timmar.
- Minst halva tiden varje dag, säger Klara Stålhandske.
- Visst är det bra att få ta eget ansvar, men alltför få lärarledda timmar är förstås inte bra, menar Julius Grandén.
Klara Stålhandske har dock erfarenhet av motsatsen, då hon tidigare läst medie- och kommunikationsvetenskap i Stockholm.
- Då hade vi bara ett par timmar med lärarna i veckan; det är stor skillnad, jämför hon och får medhåll av Julius som tidigare pluggat tyska i Lund under ungefär samma premisser.
Pilotprojekt
På Högskolan på Gotland fungerar två kurser, historia och spelutveckling, sedan en termin tillbaka som pilotprojekt för så kallad "liberal education". Från och med nästa höst är det tänkt att hela högskolan ska använda sig av den modellen.
- En grundpelare då är just ökat samarbete mellan lärare och elever, och mer lärarledd undervisning, förklarar Sebastian Svensson, som där har högskolans fulla stöd.
- Rindi och även SFS, Sveriges förenade studentkårer, går ut med kravet minst 15 timmar i veckan med lärare. Det är vår ambition att nå upp till det, säger Petra Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!