Eko-kommunen Gotlands projekt väcker stort intresse i EU-länderna
Projektet med vätgasdrivna bussar har nu fått en ordentlig medvind. EU-kommissionen har beviljat åtta miljoner och prioriterar projektet mycket högt. Totalt är kostnaden 21 miljoner och får man tilläggsfinansiering beviljad från Statens Energimyndighet så är 70 procent av kostnaden täckt.De första två vätgasdrivna bussarna kan rulla på Gotland sommaren 2004, enligt projektledaren Bertil Klintbom, tekniska förvaltningen.
Ansökan om svensk tilläggsfinansiering är inlämnad hos Statens Energimyndighet och vi tror att vi får det. Myndigheten har varit med oss hela tiden i projektet och får vi loss det vi har sökt så ser det riktigt bra ut, då är vi uppe i 70 procent finansierat, säger Bertil Klintbom.
Vi strävar efter att det ska bli så liten bit som möjligt för kommunen att finansiera, fortsätter Bertil Klintbom.
<span class=MR>Ett stort solcellstak</span>
Redan nästa år kan man börja montera 2500 kvadratmeter solceller på tekniska förvaltningens tak på Skarphäll i Visby, d v s om man får klartecken från kommunstyrelsen i höst. Den föreslagna anläggningen kommer att producera el som ska användas för att få fram vätgas till, i det första skedet, två minibussar som ska rulla i Visby innerstad.
Enligt Bertil Klintbom ska ändå taken på tekniska förvaltningens byggnader vid Skarphäll renoveras och man ska då passa på att belägga dem med solceller. Med dessa solceller räknar man med att få fram vätgas till 20 mil busstrafik per dag.
Om bussarna drivs med vätgas kommer inte avgaser att tära på ringmuren och ruinerna.
<span class=MR>Emissionsfri kollektivtrafik</span>
Bertil Klintbom berättar att man har tänkt sig att leasa bussarna med teknikutveckling under hela projektperioden.
På så sätt får vi in nyheterna i bussarna så att vi inte riskerar att i slutänden stå där med första generationens bränslecellsbussar. Vi leasar och får med utvecklingen under projekttiden. Då blir det mer intressant för buss-tillverkaren ocksåbussarna blir rullande reklampelare. Där kan vi förhoppningsvis få ett finansiellt stöd också, påpekar Bertil Klintbom.
Att driva fordon med vätgas är det som miljöforskarna tror mest på i dag. Det sker ingen förbränning utan i stället en kemisk process. När vätgasen passerar bränslecellerna och möter luften bildas elström och vatten. Processen är mycket miljövänlig och verkningsgraden på bränslecellen ligger på hela 60 procent, enligt Bertil Klintbom. Vidare har el-motorn en högre verkningsgrad än förbränningsmotorn.
Nästa steg i projektet är att vind-el skulle kunna lagras i vätgas och på detta sätt skulle kommunen kunna få resten av busstrafiken emissionsfri på Gotland.
Idén är att solen driver bussen och under solfattig tid går man över till vindkraften.
<span class=MR>Stor uppmärksamhet</span>
Redan nu har projektet väckt stor internationell uppmärksamhet. Bertil Klintbom får redan e-post från intresserade i samtliga EU-länder och när väl projektet sätter igång kommer säkerligen många att resa till Gotland för att se hur projektet fungerar på plats.
Det här är helt perfekt för Gotland med vår inställningär vi eko-kommun så är vi! Projektet kommer att bli en reklampelare för Gotland och sedan kan man hoppas att det gotländska näringslivet hakar på, teknologin finns redan att integrera det här i tak, säger Bertil Klintbom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!