Elavbrottet kostade<br> Paul minst 100 000
Stora delar av södra Gotland blev utan ström i går morse.I Hemse fick man vänta i nära åtta timmar innan elen kom tillbaka.-Skandal, säger handlaren Paul Larsson som vill att näringsidkarna går samman och kräver skadestånd av Geab.
Försök gjordes att koppla över el från andra delar av nätet för att minska avbrottets omfattning. Det ledde i sin tur till överbelastade ledningar och nya avbrott.
Mellan 10 och 15 personer från Geab ägnade fredagen åt att leta upp och reparera felen.
<span class='mr'>Kortslutningar</span>
Anders Öberg, nätchef vid Geab, tror att avbrottet orsakades av ett fel på en luftburen ledning som för el söderut från Hemse.
-Vi fick indikationer på det någon minut innan avbrottet. Men exakt vad som hänt får vi analysera i efterhand, säger han.
Följden blev bland annat kortslutningar i ställverket. Utrustningen i verket blev sotig och måste rengöras innan den åter kunde tas i bruk. Det gjorde att den gasdrivna reservkraften aldrig kunde kopplas på eftersom även den går via ställverket.
Under förmiddagen kom strömmen tillbaka till de flesta abonnenterna, men för 1000 kunder i Hemse dröjde det till klockan 15.15 innan allt fungerade som det skulle.
Avbrottet slog hårt mot handeln och industrin. Vid gummifabriken Trelleborg Sigma skickades personalen hem.
-Vi slog igen verksamheten. Morgonskiftet hann köra i två timmar innan avbrottet kom, berättar Jimmy Hofacker, platschef.
Han uppskattar en produktionsförlust på omkring 120000 kronor. Fabriken kommer att rapportera vidare till huvudkontoret i Örebro som tar ställning till om ersättning ska krävas av Geab.
Paul Larsson, föreståndare för Ica Supermarket i Hemse, har tröttnat på strömavbrotten och skaffat ett eget batteridrivet reservsystem som klarar att försörja butiken i trekvart.
<span class='mr'>"Geab har misskött sig"</span>
Han hävdar att samället drabbas av elbortfall 2-3 gånger per sommarhalvår.
-Avbrotten har varit för många och för långa, servicen till kunderna på södra Gotland är undermålig. Att bara ha ett ställverk till Gotlands näst största ort är dåligt. Geab har missskött sig och har inte gjort de åtgärder på elnätet de borde, dundrar Larsson.
I går tvingades affärerna i samhället hålla stängt. Paul Larsson räknar med att avbrottet kostade hans butik 100000 kronor i förlorade intäkter. De färskvaror som levererades under fredagen måste kasseras och kyldiskarna täckas över för att försöka behålla temperaturen.
Lars Samuelsson, vd för Geab, säger att bolaget aldrig kan garantera en hundraprocentig leveranssäkerhet av elen. De luftburna ledningarna är vanliga på landsbygden och därmed väderkänsligare än de nedgrävda ledningar som används i tätorterna.
-Det är svårt att göra något åt det, vi måste få det att gå ihop ekonomiskt. Om vi ska bygga bort alla luftledningar på kort tid måste vi höja tarifferna rejält, säger han.
-Vi siktar på att successivt förbättra nätet, men jag tror inte södra Gotland är mer utsatt än någon annan del av landsbygden.
<span class='mr'>Månadsavgift tillbaka</span>
Geab:s servicegaranti ger en fast månadsavgift tillbaka till kunder som haft avbrott längre än sex timmar.
Kommunalrådet Sonia Landin (s) beklagar det inträffade och säger att det ligger i kommunens intresse att elförsörjningen sköts ordentligt.
-Det är naturligtvis tråkigt, men vad ska man göra åt det? Lyckligtvis är vi numera ganska förskonade från längre strömavbrott, säger hon.
Du är inte rädd att bosatta och handlare väljer att lämna Hemse?
-Nej, jag tror inte det är det som avgör om man flyttar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!