Elever på två gotländska skolor arbetade fram anti-rökkampanj

Hur ska man få tonåringar att aldrig börja röka? Ska man använda känslomässiga argument eller rationella?
Det här är frågor som elever från Södervärnsskolan och Klinteskolan funderade på i måndags då de träffades i Klinte för att försöka arbeta fram en reklamkampanj för rökfritt.
Det är ett samverkansprojekt mellan landstinget Kronoberg, Gotlands kommun, Järfälla kommun och organisationen En Rökfri Generation.

Gotland2003-12-09 04:00
Det är ett antal skolor på Gotland som deltar i ett regeringsfinansierat tobakspreventivt projekt.
Ett 20-tal elever från både Södervärnsskolan i Visby och Klinteskolan i Klintehamn träffades för att tillsammans fundera ut hur en reklamkampanj för rökfritt ska se ut. Eleverna går i klass 8 och klass 9 och det är lärare som har valt ut dem på grund av att de har lätt att prata och att de brukar ha idéer.
Dagen inleddes med att Niklas Odén, projektsamordnare, och Per Stigmar informerade eleverna om hur de ska lägga upp sitt arbete på samma sätt som en reklambyrå. Om elevernas arbete blir bra kommer en reklambyrå att ta över och sprida kampanjen i de skolor som deltar i projektet. Totalt kommer över 5000 elever att få ta del av kampanjen.
Grundtanken med projektet är att inte se ungdomarna som en målgrupp som man ska försöka påverka till att se och involvera dem i som aktörer i det tobaks-preventiva arbetet.
De elever som träffades i Klinteskolan i måndags har tidigare haft en träff där de har fått svara på frågor om reklam och tobak och hur tobak hänger ihop med livsstilar.
Bland alla de kampanjförslag som de här ungdomarna arbetar fram ska ett väljas ut som ska representera Gotland.
Liknande arbetsdagar kommer att genomföras med elever i Tingsryd och Järfälla och efter arbetet ska en reklambyrå färdigställa de utvalda kampanjförslagen i form av tre vykort, ett från varje område.
Sedan de elever som samlades i Klinte hade fått veta hur de skulle arbeta samlades de i olika grupper för att diskutera fram förslag.
Södervärnsgruppen bestämde sig för att skrämseltaktik är det bästa när det gäller att få ungdomar att sluta eller avstå ifrån att börja röka.
De tyckte att man skulle ha fotografier av människor som har drabbats av olika former av cancer och ha texten: "Jag trodde inte att det skulle drabba mig" på bilderna.
I Klintegruppen tyckte man att det starkaste budskapet är att rökning förstör kroppen. Man pratade också om att det kostar mycket pengar att röka. Även i den här gruppen var man inne på att skrämseltaktik är rätt så bra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om