Eleverna som sätter krydda på skolan

På Klinteskolan odlas sedan i våras egna kryddor och grönsaker. Allt det närodlade används i hemkunskapens matlagning.

I Klinteskolans pallkragar odlar Nancy Stenström, Hugo Toft och Otto Stenström kryddor och grönsaker som de tillsammans med hemkunskapsläraren Monika Splitgren lagar till i köket strax intill.

I Klinteskolans pallkragar odlar Nancy Stenström, Hugo Toft och Otto Stenström kryddor och grönsaker som de tillsammans med hemkunskapsläraren Monika Splitgren lagar till i köket strax intill.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2019-09-30 15:17

Från en skola på fastlandet fick Monika Splitgren inspiration till tankarna som hon burit på sedan hon började som hem- och konsumentkunskapslärare på Klinteskolan för fem år sedan.

– Jag ville göra något i skolans atriumgårdar. De står oftast tomma, säger hon och blickar ut över odlingsbäddar fyllda av grönskande kryddor.

Med stöd av skolans rektor investerades några tusenlappar i jord, pallkragar och fröpåsar. Företag ställde upp och sponsrade, plantor skänktes också av lärarkollegor och föräldrar.

– I våras fick eleverna på elevens val fylla i jord och så sådde vi när det blev lagom varmt, säger Monika Splitgren.

Över sommaren fick fritids sköta vattningen, mot löfte om att äta sallad, rabarber och persilja som tittade upp.

När terminen drog i gång i augusti och eleverna kom tillbaka dignade pallkragarna av kryddor och grönsaker lagom att skörda.

– Det är känslan att få gå ut och plocka! Kryddorna doftar mer än dem man köper i affären eller som är torkade, säger Monika Splitgren och berättar att eleverna får använda dem i matlagningen.

Monika tror att Klinteskolan är ensam grundskola på ön om att odla egna kryddor och grönsaker på hemkunskapen, något som hon tycker fler borde göra.

– Många elever har kanske trädgård, men hinner inte odla hemma. Det här är krav, närproducerat och vattnet kommer från tak och himlen, säger hon och berättar att skolans NO-lärare Mikael Höggren tillsammans med sina elever förhoppningsvis ska klura ut en smart lösning på bevattningen till våren.

Monika Splitgrens tanke är att också finnas till i skolans övriga ämnen medan hon pysslar om i odlingsbäddarna.

– Om elever som har andra lektioner blir trötta eller färdiga kan de komma ut till mig. Vi kan använda kryddorna för att prata engelska eller skriva om dem på svenskan, säger hon.

Bredvid kraftiga basilikaplantor tittar nu nysådda rädisor och vintermorötter fram. Att odla i pallkragar har sina fördelar och underlättar för dem som sitter i rullstol.

– Tillgängligheten är viktig, säger Monika Splitgren.

I hemkunskapens kök lagras överskottet från sommaren och Västeråsgurkor och äppelgurkor har lagts in på burk.

– Jag tycker väldigt mycket om hemkunskap och det blir ännu mer intressant när man får odla själv, säger Nancy Stenström som går årskurs 9.

Hon dyker plötsligt mycket nöjd ner i en kruka och mumsar i sig:

– Åh, titta! Två stora smultron, det är som skattjakt!

Karta: Klinteskolan Klintehamns rektorsområde
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!