Elnät och färjor redo för stormen
När SMHI varslar om storm vässar Gotlands infrastruktur på beredskapen.På Geab ägnades fredagen åt att tanka tjänstebilar, serva motorsågar och fylla på reservdelar.Färjorna beräknas vara i trafik, men kan bli försenade.
Foto: Henrik Radhe
-Vi förbereder hela organisationen på att det är en storm på väg in. All personal vet om det och är beredd på att bli inkallad.
Han konstaterar att av Geabs totalt omkring 150 anställda, så kan som mest ett 30-tal vara ute i fält om det krisar.
- Vi tankar upp bilar, ser till att motorsågarna är i bra skick, att det finns reservdelar hemma och att de finns med ute i bilarna. Så förbereder vi så vi har folk som kan svara på kundernas frågor. Det brukar aldrig räcka till ändå om det blir riktigt illa, men vi försöker.
Enligt SMHI väntas ovädret bli lindrigare än de senaste årens stormar Gudrun och Per. Enligt Anders Öberg är det ingen garanti för att skadorna blir lindrigare.
-Eftersom det är så blött i backen står träden inte så hårt och då är det risk att de faller även om det inte blåser lika hårt. Hade det varit tjäle i backen hade det underlättat för oss.
Färjorna går
Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen:
- Vi tittar på de detaljerade väderprognoser vi får av SMHI och utifrån det gör befälhavaren sin bedömning. Som det ser ut nu [fredag eftermiddag, reds anm] avgår vi till Nynäshamn i morgon bitti.
I går eftermiddag var 470 personer inbokade på morgonturen från Visby till Nynäshamn och 330 på lördagskvällens retur.
Beroende på hur vindarna ligger, kan fartygets planerade kurs och hastighet läggas om något.
-Det kan innebära en mindre försening. Ombord handlar det mycket om att hålla resenärerna informerade, berätta om våghöjder och hur mycket det blåser, säger Per-Erling Evensen.
Han låter lugn.
- De nya färjorna är stora, har stora stabilisatorer och uppträder väldigt bra även i hårt väder. Det är för passagerarnas bekvämlighet vi anpassar överresan.
Från den 1 januari 2006- "efter Gudrun"- fick alla elkunder i Sverige rätt till ersättning vid sammanhängande strömavbrott i mer än tolv timmar.
Vid 12-24 timmar: 12,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 900 kr.
24-48 timmar: 37,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 1 800 kr.
48-72 timmar: 62,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 2 700 kr. Och så vidare...
Maxersättning blir efter 288 timmar (tolv dygn) 300 % av den årliga nätkostnaden.
Ersättning betalas ut för skador vid storm, men inte vid orkan (vindar på mer än 45 m/s) eftersom det i Sverige räknas som naturkatastrof (force majeure).Källa: Geab
Vid 12-24 timmar: 12,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 900 kr.
24-48 timmar: 37,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 1 800 kr.
48-72 timmar: 62,5 % av din årliga nätkostnad. Dock lägst 2 700 kr. Och så vidare...
Maxersättning blir efter 288 timmar (tolv dygn) 300 % av den årliga nätkostnaden.
Ersättning betalas ut för skador vid storm, men inte vid orkan (vindar på mer än 45 m/s) eftersom det i Sverige räknas som naturkatastrof (force majeure).Källa: Geab
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!