Den 1 augusti genomför Geab årets andra prishöjning för abonnenterna i det gotländska elnätet.
Men ytterligare påslag väntar, och nu jäser missnöjet bland kunderna.
– Jag blev trött på Geab och bytte redan för ett år sedan, säger Visbybon Johan Söderkvist.
Geab höjer priserna för abonnenterna i det gotländska elnätet med i genomsnitt sju procent från 1 augusti. För en villa med elvärme blir höjningen i snitt cirka 44 kronor i månaden, eller 132 kronor i kvartalet.
– Det beror på att vi gör stora satsningar i det gotländska elnätet och investerar 100 miljoner kronor under en femårsperiod. En stor del är att vi ersätter luftledningar med nedgrävd kabel, säger Anders Öberg, chef på Geab elnät.
Det blir också en ny avgift på 19 kronor för alla som vill ha sin räkning på papper hem i brevlådan.
– Det är för att förmå så många som möjligt att börja använda sig av e-faktura, säger Anders Öberg.
Den kommande höjningen av elnätspriserna kommer inte att bli den sista.
Svenska kraftnät genomför en rad tunga investeringar i stamnätet, ett exempel är den kommande kabeln till Gotland. För att finansiera investeringarna höjer man de avgifter elbolagen betalar för att få elen levererad.
– Det kommer med största säkerhet att tvinga både oss och våra konkurrenter att höja sina priser, säger Geabs elnätschef.
Fler byter bort Geab
Visbybon Johan Söderkvist, var missnöjd med det gotländska elbolaget och bytte för ett år sedan leverantör.
– Jag gick in på en sajt för prisjämförelser, knappade in olika parametrar och fick beskedet att Vattenfall var det bästa alternativet för mig, säger han.
Många byter
GT har varit i kontakt med flera abonnenter som bytt bort Geab sedan augustihöjningen blev känd för några veckor sedan.
Men Geab förnekar att de förlorat något större antal kunder.
– Vi har inte sett att abonnenterna säger upp sina avtal på grund av det här. Det är nog ganska mycket snack om att byta, men inte alls lika många som gör slag i saken, säger Sven-Olov Karlsson, elhandelschef på Geab.
Johan Söderkvists missnöje med det gotländska energibolaget gjorde honom till kund hos eljätten Vattenfall.
Men han ångrade sig snart.
– Det här med elbolag är en djungel, och jag är missnöjd med mitt val eftersom jag bara sparar några tior per år. Dessutom tycker jag inte om att Vattenfall har kolkraftverk i Tyskland.
Johan Söderkvist band sitt avtal på tre år, men tänker byta till någon annan leverantör så snart det löpt ut. Det mönstret känns igen på Geabs elhandelsavdelning.
– Det är många som kommer tillbaka till oss. Under fredagen hade vi en handfull som ville säga upp sina avtal, men lika många som ville bli kunder igen, säger Sven-Olov Karlsson.