"Rädd att vissa släpar med elräkningarna just nu"

Region Gotland ger särskilt stöd till behövande med anledning av rekordhöga elpriser. Man fruktar att de ekonomiska följderna kommer förvärras ytterligare.

Vintern är både kall och dyr för många. Kvinnan på bilden har ingen koppling till artikeln.

Vintern är både kall och dyr för många. Kvinnan på bilden har ingen koppling till artikeln.

Foto: Jessica Gow/TT

Gotland2021-12-15 07:02

Hushåll med försörjningsstöd har redan tidigare kunnat få hjälp att klara elräkningen, men bara upp till ett schablonbelopp, en slags högsta godtagbara energikostnad.

Den här vintern har dock elpriserna skenat och nått nya rekordnivåer. Därför har schablongränsen temporärt skrotats.

– Vi insåg att vi nog får gilla läget och helt enkelt betala de räkningar som skickas till oss. Längre fram får vi kanske se över och justera vår maxnivå, säger stöd- och försörjningsenhetens chef Mari Bergström.

Detta går i sin tur ut över socialförvaltningens totala budget. Det påverkar med andra ord hur mycket exempelvis äldrevården har att röra sig med.

Å andra sidan är antalet hushåll med försörjningsstöd lägre än under 2020 och mindre har därför betalats ut – fram till dess att vintern slog till.

– I november var våra kostnader högre än samma månad i fjol, trots färre hushåll, och det beror delvis på elräkningarna.

Har det varit någon politisk debatt kring att ni betalar dessa räkningar?

– Nej. Vi presenterade det här för vår nämnd och de har full tilltro till vårt omdöme, svarar Mari Bergström.

Det är alltså november månads utgifter som fått extra täckning hittills.

Kylan – och de höga elpriserna – har fortsatt sedan dess.

– Jag tror inte vi har sett de högsta räkningarna ännu. Jag är också rädd att vissa släpar med sina betalningar. Pågår det för länge kan de ju få elen avstängd till slut.

Tror du fler är drabbade, utöver dem som får stöd av er?

– Absolut. En stor grupp i samhället ligger precis över den nivå där man får stöd av oss. Får de en stor elräkning försöker de väl bita ihop och skära ner på annat. Men blir det långvarigt lär fler komma till oss till slut, tror Mari Bergström.

Gällande eftersläpning med elräkningarna, eller att färre har möjlighet att betala dem, är det inget Geab har märkt av hittills.

Men vintern och de höga elpriserna fortsätter, som sagt.

– Än så länge har vi inte märkt av någon förändring i betalningsförmåga hos våra kunder. Eftersom fakturering sker i efterhand är det rimligt att tro att det är en fördröjning i hur detta påverkar förmågan. Vi följer utvecklingen och för att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt hoppas vi att de tar kontakt med oss så tidigt som möjligt, ifall de får svårighet med att betala sin faktura, kommenterar Geabs marknadchef Oskar Lindehejd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!