Elsie och Ingvar sitter säkert

Vad tror Du om din bils krocksäkerhet? Det var frågan vi ställde. Folksams listning av bilars säkerhet fick utgöra facit.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2007-11-10 04:00
Tina Ollberg från Burs står bredvid sin Ford Escort från 1994 och tänker efter:
-När vi köpte bilen kommer jag ihåg att vi frågade om det, men nu är jag inte helt säker på vad det blev för svar. Halvbra skulle jag tro, säger hon.
Vi tittar i facit och finner att Tina tyvärr hade för höga tankar om krocksäkerheten. Folksams lista sätter en röd "plupp" för Ford Escort från 1981 till 2001. Undvik denna bil, betyder det.
- Det var ju sämre än jag trodde, säger Tina. Vi funderar på att byta, fast det är ju av andra orsaker. Men då lär det bli till en säkrare bil i alla fall.
Hemma har man en bil till, som maken oftast kör. Det visar sig att den är fullt godtagbar ur säkerhetssynpunkt och det är också den bil man använder oftast för att skjutsa barnen med.

Gammal och säker
På en handikapplats hittar vi en grön Volvo 244 som helt klart har hängt med länge.
- Krocksäkerheten? Jo, den är bra, säger bilens ägare, Elsie Johansson, Martebo.
Och hon har rätt. Det är inte alltid som åldern är en nackdel, i synnerhet inte om det gäller en Volvo 244. Här har vi en trotjänare med patina - som chauffören Ingvar Johansson uttrycker det - som rullat sina modiga 38 000 mil, som är inne på sin femte ägare och som har "bra säkerhet".
-Det är som att köra traktor, säger Ingvar.
Ivar Lindstedt från Tingstäde verkar mycket misstänksam när vi närmar oss hans bil med frågan.
- Vad tror du om din bils krocksäkerhet?
- Det finns ingen, säger han och börjar prata om avsaknad av krockkudde med mera.
Ivar har en Toyota Corolla av 1987 års modell och en titt i facit avslöjar att Ivar har fel. Hans bil har gul färgmarkering, vilket innebär att den har godtagbar säkerhet.
- Det var överraskande, säger Ivar som blir glad över beskedet.
Han köpte bilen för fem-sex år sedan för den måttliga summan 5 000 kronor. Då hade bilen gått 18 000 mil; nu står mätaren på 30 000 mil. Slutsatsen av vår korta och ovetenskapliga expedition blir att en bils ägare inte alltid har rätt uppfattning som sin bils krocksäkerhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om