En framtid med vind i tankarna

- Gotland är en idealisk plats för elbilar. Hittills har det varit väldigt trögt, men nu hoppas vi på vind i tanken!Det säger Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2012-04-20 04:00

Med vind i tanken syftar han på att i snitt 40 procent av den el vi använder på Gotland kommer från vindkraften, en andel som kommer att öka när den nya elkabeln är här.

- Vi arbetar för en hållbar tillväxt och utveckling, då bör vi satsa på bilar som drivs med el från vind- och solkraft.


Ende elhandlare
På Almedalsveckan förra året fastnade Sven Sandström för en elbil. Han kollade upp vem som var återförsäljare för det bilmärket på Gotland och kontaktade honom.

Det var Johan Bengtsson, Bilhandlarn.

- Jag var väldigt skeptisk och tveksam och trodde inte riktigt på det där med elbilar. Men så provkörde jag en och blev både förvånad och begeistrad. Den accelererar lika bra och går lika snabbt som andra bilar. Och så är det känslan, menar Johan Bengtsson.

Han är nu den enda bilhandlare på ön som har en elbil som intresserade kan provköra. "Inte en droppe soppe" står det på dekalen som Johan Bengtsson själv tagit fram.

- Elbilar har varit tidigare väldigt dyra, nu har de börjat gå ned i pris. Dessutom får den som köper en elbil en statlig premie på 40 000 kronor. Och så körs bilen för 1,50 kronor milen vilket gör att det i längden blir både bättre för miljön och billigare än annat bränsle, menar Johan Bengtsson.


En "riktig" bil
Bakom projektet Elbilen Gotland står företagarföreningen Produkt Gotland.

- Vi arbetar för att marknadsföra elbilen. Tidigare var det specialbyggen där batterierna tog enorm plats. I dag är elbilen en "riktig" bil, med värme i stolarna och gps. Du kör 12-15 mil per laddning och den kan laddas i vanliga eluttag. Vi arbetar också för att få fler offentliga laddningsställen på ön för att underlätta, berättar Sven Sandström.

Han säger att Sverige ligger efter när det gäller elbilar.


Landshövdinge-PR
- I andra länder satsas mycket på att stimulera en övergång till elbilar. I Norge till exempel. Där får du gratis parkering, gratis el i laddningsstolpar och priset på elbilar är momsbefriade.

Johan Bengtsson försöker intressera Region Gotland för elbilar inför nästa upphandling.

- Och kan vi få landshövdingen att köra en elbil så vore det fantastisk PR för Gotland!

Den 1 januari 2012 införde regeringen en supermiljöbilspremie.

Syftet är att uppmuntra den som köper bil att välja de bästa miljöalternativen.

Med supermiljöbil menas en personbil som uppfyller EU:s senaste avgaskrav och som dessutom släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer vid så kallad blandad körning.

Premien är 40 000 kronor för privatpersoner. För företag och organisationer är premien 35 procent av prisskillnaden mellan nybilspriset för en supermiljöbil och en närmast jämförbar bil, dock högst 40 000 kronor.

Regeringen har satt av 200 miljoner kronor fram till den sista december 2014 till premien.

Transportstyrelsen är ansvarig myndighet som kommer att pröva ansökningarna och betala ut supermiljöbilspremien.

Källor: Transportstyrelsens och regeringens hemsidor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om