En glimt av medeltidens färgprakt
Där visas en unik rekonstruktion av tornvalvets berömda helgonmålningar, och man får en aning om hur otroligt färgstark kyrkan en gång var.
Uppe till vänster ser man en av helgonfigurerna i kyrkans tornvalv, nere till höger Marleen Kolmodins rekonstruktioner.foto: torsten svensson
Foto: Ola Sollerman
850 år gamla
De två helgonmålningarna i tornvalvet i Garda är berömda inom konstvetenskapen. De är av ryskt-bysantinskt ursprung, helgonens namn är man inte helt säker på och inte heller vet man vem målaren var. Men de har aldrig varit överkalkade, däremot har färgerna bleknat och förändrats eller så gott som försvunnit under de cirka 850 år som gått sedan målningarna gjordes. Till exempel var det som idag ses som en mörk, svartbrun färg, istället en kraftfull lysande röd kulör.
Färgstarka målningar
Marleen Kolmodin har låtit gjuta två "lådor" i kalkbruk och på dem målat av de två helgonbilderna i de färger som de en gång sannolikt hade. Färger som man fått fram tack vare avancerad måleriteknisk analys av pigment från de två originalen.
Resultatet har blivit två färgstarka målningar, med helgonen stora som i manshöjd, som ger oss en aning om hur kyrkan en gång sett ut. Garda har inte minst haft mycket av den ultramarina färgen som var svåråtkomlig och dessutom mycket dyr.
- När Sixtinska kapellet målades kostade ett enda uns pigment en summa som motsvarade mer än en halv årshyra för en större ateljé i Florens, berättar Marleen Kolmodin.
Så man kan undra vad det en gång kostade att färgsätta Garda kyrka.
De två rekonstruktionerna - som kan kallas unika i sitt slag - kommer tillsammans med Marleen Kolmodins uppsats att visas i Garda under sommaren. Vad som sedan händer med dem är oklart, men det vore förstås roligt om de kunde få stanna kvar i kyrkan även i fortsättningen. Men det har vi ännu inte diskuterat, förklarar kyrkoherde Patrik Ahlmark.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!