En guldgruva för butiker – flera saker redan slutsålda

Halloweenfirandet omsätter rekordsummor. På Gotland krigar många butiker om kunderna och vill dela på kakan. "Den viktigaste veckan på hela hösten", säger Mathilda Melin på Flying Tiger.

Camilla Callerstad på Dollarstore håller upp det läskigaste hon har, en clown med skräck i blicken. Halloweenhandeln omsätter mycket, och har faktiskt tömt hyllorna i år.

Camilla Callerstad på Dollarstore håller upp det läskigaste hon har, en clown med skräck i blicken. Halloweenhandeln omsätter mycket, och har faktiskt tömt hyllorna i år.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2024-10-30 04:30

Halloweenfirandet växer på Gotland, så även inköpen av pumpor, läskiga dekorationer, utklädnader och godis. Enligt en undersökning från Svensk Handel väntas Halloweenhandeln i landet omsätta 1,6 miljarder kronor i år – en ökning från 1,5 miljarder i fjol.

undefined
Hugo Danneholm är butikschef för specialhandel på Ica Maxi i Visby. Han menar att Halloween är en höjdpunkt under hösten, något som sonen Allan ser ut att hålla med om.

Gårdsbutiker runt om på ön säljer sedan ett par veckor tillbaka de orangea jättepumporna i stora och mindre varianter. Så även de flesta av stormarknaderna och mataffärerna.

– Det är jättemycket pumpor så klart, och girlanger, bakformar, mycket ljus, och tillbehör. Det finns särskilda carving-set för att skära ur pumporna med och de sålde bra i fjol, säger Hugo Danneholm, butikschef specialhandel hos Ica Maxi i Visby, och ska visa hur knivsetet för pumpor ser ut på hyllan – utan att lyckas:

– De har sålt slut!

undefined
Camilla Callerstad på Dollarstore håller upp det läskigaste hon har, en clown med skräck i blicken. Halloweenhandeln omsätter mycket, och har faktiskt tömt hyllorna i år.

Hos grannen Dollarstore är slutsålt också ett bra ord för att beskriva de allt tommare hyllorna.

– Vi har haft pallar med skelett. De är slut. Det går hårt på när folk börjar handla. De sista veckorna har varit extrema, säger butikschef Camilla Callerstad och lyfter fram sista exemplaret av en läskig clown på batteri, som lyser med sina elakt illröda ögon.

I slutet av augusti började de första pallarna lastade med skräck komma hem. 

– Vi har pyntat i två månader. Halloween är superviktig för oss, som är en säsongsbutik. Det är sommaren, julen, och Halloween, säger Camilla Callerstad.

undefined
Skräckens varuhus kan man kalla Dollarstore i Visby just nu. Chefen Camilla Callerstad firar gärna högtiden och ska själv klä ut sig med sina barn på torsdag kväll.
undefined
Halloween omsätter allt mer pengar och allt fler firar högtiden, med pynt, läskigheter och urholkade pumpor.

Pumpor i frigolit, döskallar, liksom olika versioner av spindelnät, säljer i stora volymer.

– Vi fyller på hela tiden, men det tar slut, säger hon.

Enligt Svensk handel ger en tredjedel av de tillfrågade dagligvaruhandlarna i landet liknande svar som Camilla Callerstad, att högtiden är avgörande för deras försäljning. För de stora affärskedjorna har Halloweenfirandet blivit allt viktigare. 

undefined
Annica Höglund och kollegan Therese Tofftén på Stora Coop i Visby har godis för ögonen. Drygt två ton lösvikt på en vecka hamnar i kundernas magar.
undefined
Halloween omsätter stora pengar och enorma mängder lösgodis. Hos Stora Coop i Visby är läskiga ögon populära.
undefined
Bus framför godis. Therese Tofftén uppskattar att Stora Coop i Visby säljer drygt två ton smågodis under Halloween-veckan.

Till Svensk Handel uppger 64 procent av de tillfrågade i undersökningen att de i år planerar att fira Halloween, jämfört med 55 procent förra året. Inte särskilt förvånande är den godistunga högtiden särskilt populär bland hushåll med barn.

– Vi kommer att sälja iväg över två ton lösgodis den här Halloween-veckan. Det är helt otroligt, säger Therese Tofftén på Stora Coop i Visby.

Vampyrkäftar och blodsprängda ögonglober är extra populära. 

– Mina barn är stora men det gäller att ha godis hemma, om det kommer barn och knackar på, så att man slipper buset, säger Therese Tofftén och berättar om en bekant som blev så hemsökt att hon till slut fick släcka i huset och dra för gardinerna.

undefined
Hos Flying Tiger, där Mathilda Melin är assisterande butikschef, är läskiga dörrklockor en höjdare. Alicia Chabot gillar det hon ser.
undefined
Mathilda Melin på Flying Tiger med ännu ett benrangel, skelett hör till de mer populära prylarna till Halloween.

Ökad handel är en trendspaning i år, liksom oklarheter kring den relativt unga traditionen Halloween och vilken dag man egentligen ska ut knacka dörr. På vissa håll har barn redan börjat banka på ytterdörrarna.

– Jag och mina barn ska spöka ut oss och gå i Vibble på torsdag, säger Camilla Callerstad med en egen förhoppning:

– Jag tycker att man ska respektera Allhelgonahelgen.

Hon får medhåll av Katta Glas Ekström, mormor till Alicia Chabot på jakt efter läskiga prylar att köpa.

– Under Halloween kan man prata om döden och skoja lite med barnen kring det. Bara man låter Allhelgonahelgen få vara ifred. Den är mer svensk och då hedrar man de som har dött, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!