En halv miljard föreslås investeras i Visby hamn Ny godskaj - Ny kryssningskaj - Utbyggd hamnterminal - Trefilig färjeled - Nya rondeller

Omkring 330 miljoner kronor. Det är vad tjänstemännen på tekniska förvaltningen anser behöver investeras i en första etapp i Visby hamn från år 2008 och framåt.
Cirka 175 miljoner kronor beräknas gå till en helt ny godskaj placerad i södra delen av hamnen. Totalt med en första och andra etapp fram till 2025, behövs investeringar på en halv miljard kronor.

Gotland2003-11-04 04:00
Den nya hamnutredningen har nu levererats från Scandiakonsult och i nästa vecka ska politikerna i tekniska nämndens arbetsutskott diskutera utredningens olika förslag.
GA kan i dag presentera en del av utredningsförslagen.
Bland förslagen som politikerna ska ta ställning till finns också att anlägga en ny kryssningskaj innanför den yttre vågbrytaren.
Men det är inte realistiskt med en ny kryssningskaj i en första etapp, tror Per Lindskog, chef för tekniska förvaltningen.
Den kan i så fall bli av under etapp två och beräknas kosta cirka 30 miljoner kronor.
I en andra etapp ligger också en utökning av den nya godskajen och den andra etappen kan kosta 150-200 miljoner kronor.
<span class=MR>Hamnterminalen</span>
Men det som föreslås i den första etappen ligger betydligt närmare i tiden, från år 2008 och framåt. Förutom ny godskaj föreslås 30-40 miljoner kronor för ytterligare utbyggnad av hamnterminalen. Hamnterminalen som är anpassad för en miljon passagerare per år behöver byggas ut.
Miljon-gränsen är ju redan passerad.
Cirka 70 miljoner kronor till förbättringsåtgärder i hamnen. Det gäller exempelvis muddring i hamnbassängen och förbättringar i land.
Ännu tidigare ligger bagagehanteringen som man redan har beslutat om samt att vägverket förbättrar Färjeleden.
Båda dessa saker ligger före år 2005.
Där ligger kanske också att "suckarnas gång" blir täckt mot väder och vind.
<span class=MR>Nya rondeller</span>
När det gäller Färjeleden så är det absolut nödvändigt att bredda den och att göra rondeller, främst en vid in- och utfarten till färjelägena, men också en vid Gutebacken.
Godshanteringen måste fungera vid färjelägena så att lossning och lastning inte sinkar trafiken.
Kraven ökar i och med att Kinafärja nummer två kommer i trafik och framför allt under högsäsongen nästa sommar och framåt.
Sedan behövs en breddning från två till tre fält.
Med en bredare färjeled och med rondellen vid färjelägena kan trafiken bättre svälja alla fordon som ska till och från färjorna.
Det förbättrar också trafiksäkerheten för cyklisterna. I dag finns knappt någon trafiksäkerhet för dem längs Färjeledsbacken.
<span class=MR>Omdisponera hamnen</span>
Hamnutredningen är omfattande och sträcker sig såpass långt fram i tiden som till år 2025.
Men förslagen för de närmaste åren är förstås mer realistiska. Och nödvändiga.
Gotlandstrafikens två nya stora snabbfärjor trycker på. Passagerar- och godstrafiken ökar år för år.
I stora drag handlar det om att disponera om användningen av hamnen. godshanteringen flyttas från norra delen till en ny godskaj i söder.
Den norra delen renodlas för kryssningstrafik och inre hamnen blir gästhamn främst för fritidsbåtar.
I utredningen föreslås en helt ny kryssningskaj byggd på insidan av norra vågbrytaren.
Den föreslås bli 100 meter lång och kompletteras med dykdalber och förtöjningsanordningar så att fartyg på en längd av upp till 250 meter kan tas emot.
Vågbrytaren ska också breddas så att bussar kan ta sig fram till fartygen.
Men detta med ny kryssningskaj blir kanske av först i en andra etapp av hamnutbyggnaden.
Den nuvarande norra vågbrytarens kaj, som utnyttjas för massaved, är i dåligt skick. Den föreslås kapad något och byggs om till kryssningskaj.
Västra sidan av piren "Holmen" med silon nyttjas fortsatt till kryssningstrafik, medan den östra sidan upplåts för fritidsbåtar.
Hamnterminalen byggs ut med separering av in- och utgående passagerarströmmar.
Från Gotlandsbolagets sida finns också önskemål om påbyggnad med en våning.
Man behöver mer kontorsutrymmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om